Wat kunnen we leren van knuffelberen in een rollercoaster? Dat corona al heel wat entertainende content marketing opleverde. Van het bondagepak van Johnny Rotten kunnen we dan weer leren dat kiezen niet gelijk is aan verliezen.
Pik nog snel de 5 coronatrends uit onze vorige vlog mee die hier zijn om te blijven.
1. Samen sterk
Laat ons wel wezen: de crisis is heftig geweest. En ondanks de versoepeling voor de meeste sectoren zal het financieel bij velen pijn doen. Aan de andere kant zie je ook heel wat solidariteit ontstaan. Niet enkel farmareuzen delen hun bevindingen in de zoektocht naar een vaccin, ook merken die op hetzelfde publiek mikken slaan de handen in elkaar.
Zo waren de producten van Decathlon tijdens de lockdown in winkels van Delhaize verkrijgbaar. Samen met Basic Fit boden ze zes gratis online trainingssessies aan.
We hadden het er al over dat je vanuit je kot toch virtueel (culturele) tripjes kon maken. Airbnb speelde hierop in door online ervaringen van over de hele wereld aan te bieden. Dating app Bumble zag potentieel voor singles bij wie de uitbreiding van de bubbel ook even in lockdown ging. De chatfunctie breidde uit met video, audio en spelletjes. Wie nog altijd wat terughoudend is om old school op café te gaan, kan nu via de samenwerking tussen Airbnb en Bumble virtueel op date naar een escape room of wijnproeverij.
In tijden van crisis vinden zelfs concurrenten elkaar. Denk maar aan hoe Adidas en Nike zich verenigen voor de goede zaak.
2. Bloovi goes print
We zeggen het al langer: print is verre van dood. Klassiekers als The Face worden opnieuw uitgebracht én zelfs digitaal platform bij uitstek Bloovi waagt zich nu aan een printmagazine. Interessant is dat Bloovi daarmee eigenlijk ingaat tegen de normale gang van zaken: “We geloven heel hard in dit magazine als verlengde van online. Door in te spelen op storytelling en de verhalen van en over ondernemers, mikken we op een hoog engagement bij de lezers”, vertelt Marnik D’Hoore van Bloovi.
Doorbreek dus de traditionele schotten tussen on- en offline: het levert een boeiende kruisbestuiving op. Zelf zin gekregen in een magazine? Zo begin je eraan.
3. Gamma toont je hoe
‘Blijf in uw kot’ leek afgelopen maanden wel ‘werk aan je kot’. Het coronavirus kwam hand in hand met het klusvirus. Daar speelde Gamma Nederland handig op in met een how-to videoreeks die de kijker wegwijs maakt in tuinklussen. De keuze van de klussen baseerden ze op de zoektermen waarop het meest gezocht werd. Heel eenvoudig gemaakt, maar door een betrouwbare expert uitgelegd én perfecte distributietiming. Meer had Gamma niet nodig om hoog te scoren in de YouTube zoekresultaten.
4. Kiezen is verliezen?
Fan van Fred Perry? Of voel je allesbehalve aangesproken door het merk? Dat is goed mogelijk, want Fred Perry kiest heel duidelijk voor een bepaald publiek. En dat trekt het door in alle content. Ze labelen zichzelf bewust als een ‘subculture’. Dat ze daarmee ook veel mensen ‘afschrikken’, nemen ze er graag bij. Hun printmagazine, hun website, social media en zelfs mini-expo’s in de winkels, deden het uitgroeien tot een iconisch merk. In een competitieve markt. Maak dus geen content marketing voor iedereen, maar blijf heel erg trouw aan je doelgroep.
5. Onderhoud je fans
Op het moment dat je er niet kan zijn, er tóch zijn: daarmee maak je het verschil. Neem nu Walibi Holland. Het pretpark is al maanden gesloten, maar ging wel actief aan de slag. Filmpjes van knuffelberen in een achtbaan, slagroomtaarten in een vrijevaltoren,… Onderhoudende content die heel wat views haalde en het pretpark toeliet om ook tijdens de sluiting aan de fanbase te werken.