fbpx

The Fat Five 24:
Oostende vs. Overheid:
1-0

Met goeie en sterke verhalen kan je wel een en ander bereiken. Je kan er volk mee naar een bestemming lokken of ze net motiveren om binnen te blijven. Zelfs in B2B is sterke storytelling mogelijk en hoeft het dus niet saai te zijn.

Mis geen enkele aflevering van onze content marketing vlog en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

In onze vorige vlog maakten we brandhout van contentclichés.

1. Hoe lok je volk naar jouw stad?

Tijdens de hittegolf snakte iedereen naar een beetje verkoeling aan de kust. Toeristen waren er tijdens de lockdown niet, na de versoepelingen wel, door de gevreesde drukte en rellen weer niet en na een paar rustige regendagen opnieuw welkom. Ingewikkeld allemaal. Hoe trek je als kuststad op lange termijn toeristen aan?

Oostende deed slim aan city marketing via de online talkshow Hotel Marcel. In 7 afleveringen ging Marcel Vanthilt aan de praat met BV’s die hun hart verloren aan dit buitenbeentje der badsteden. Een mooie reeks (met de nadruk op reeks) vlotte babbels met een muzikale afsluiter, zonder dat het een gratuit promopraatje voor de stad werd. Oostende fungeerde eerder als setting. Het is een gouden regel in content marketing: je hoeft niet constant over jezelf te praten om het toch over jou te laten gaan.

In de laatste aflevering praatte Marcel met Isolde Lasoen en Bjorn Van Poucke, de curator van street art project The Crystal Ship.

Daarnaast mikte Oostende ook specifiek op jongeren met een Tik Tok Tour. Die leidt je langs plekken met prachtige kunstwerken waar je de leukste TikTok-dansjes kan opnemen.

De TikTok-tour leid je langs de highlights van het wondermooie Oostende.
Bron: TikTok @visitoostende

Mik je ook op jongeren? Lees nog even na hoe je Generation Z kan boeien. In een vorige vlog wezen we al op de mogelijkheden binnen TikTok.

nieuwsbrief-inschrijving-the-fat-lady

2. Gezellig thuis met een magazine

Wie van thuis blijven letterlijk een kunst maakte, is illustrator Luis Mendo. Tijdens de lockdown werkte hij aan de reeks The Homestayer: covers van een fictief magazine als ode aan The New Yorker. Hij speelde creatief in op het feit dat iedereen veel tijd thuis doorbracht en verplaatste zich via storytelling in gedachten naar andere steden wereldwijd. Het project, ook te koop als prints, levert hem nu veel nieuwe opdrachten op. Of hoe je, door te investeren in eigen werk, extra werk genereert.

© Luis Mendo – Issue THREE: GROW

3. De battle der coronacommunicatie

Iedereen is stilaan coronamoe. Dat probeert de federale overheid tegen te gaan door 11 miljoen redenen te bedenken om je toch nog aan de regels te houden, eentje voor elke Belg. In plaats van authentieke verhalen krijg je helaas cheesy, ongeloofwaardige quotes die niet resoneren met de algemene teneur onder de bevolking. Een gemiste kans.

Dan pakte IJsland het frisser aan. Ze erkennen dat de voorbije maanden k** waren en nodigen iedereen uit om alle frustraties te komen uitschreeuwen in hun weidse landschappen. Voorlopig nog virtueel, later echt.

It looks like we all need Iceland

4. Podcastpret

Tijdens de lockdown bracht de Nederlandse Toeristenbond ANWB al welgekomen escapisme met hun podcast die je zo op het strand van Terschelling bracht. Nu scoren ze opnieuw met een podcast vol Verborgen Verhalen. In de 10 afleveringen ontdek je de meest mysterieuze plekken van Nederland.

Sprookjes of echt?

Denk je zelf aan een podcast? Lees hier hoe je eraan begint. Wij geven alvast onze favorieten mee als je nog inspiratie zoekt:

5. En de prijs voor beste B2B-storytelling gaat naar…

Storytelling en B2B, het is niet altijd een makkelijke combo. Dat het toch een geslaagd huwelijk kan zijn bewees schoonmaakbedrijf Tennant. Zij hielden een wedstrijd voor scholen, op zoek naar de beste conciërge. Die konden collega’s nomineren door er een essay over te schrijven. Meer dan 2000 verhandelingen kwamen binnen. Echte verhalen over echte mensen, een geweldige manier om hun – toch wel vrij droge – industriële schoonmaakproducten onder de aandacht te brengen.

“Custodians are much more part of the community than in other vertical. In many verticals, cleaners work at night or at off hours and are not really seen as part of the team. While school custodians are not always recognized for what they do, the rest of the school community knows them, knows what they do, and has a higher degree of appreciation for them.” (Bryan Smith, senior marketing manager Tennant)

Wat kan je hieruit leren voor jouw B2B-storytelling volgens Ann Handley?

  • Voorzie een (anti)held
  • Goeie verhalen worden gedeeld
  • Ook in B2B wil je jouw eindgebruiker emotioneel betrekken

Koen toonde al eens hoe je spannende dingen kan doen in B2B content. Lees er ook nog even de basisingrediënten van storytelling op na en hoe je ze kan toepassen op B2B.

Wil jij ook impact hebben op jouw doelgroep met spot-on content?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.