The Fat Five 26:
over eerlijkheid, meerwaarde bieden en LinkedIn Stories

Content marketing gaat over een publiek weten te bereiken, maar wat minstens even belangrijk is: hoe kan je dat opgebouwde publiek ook aan je merk verbinden? Een hoger doel of purpose zoeken, meerwaarde creëren of echte verhalen vertellen zijn enkele manieren om dat te doen. In deze editie van The Fat Five hebben we het over truth telling, LinkedIn Stories en hoe je slechte situaties kan ombuigen met content.

Mis geen enkele aflevering van onze content marketing vlog en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Bereik je je doelgroep maar niet? In onze vorige vlog deelden we gewaagde keuzes van Kasteelbier, Joe Biden en Jumbo.

1. Storytelling wordt truth telling

Storytelling is essentieel in content marketing. Verhalen zijn de manier om een publiek geboeid te houden. Dat er een werkwoord bestaat om series te verslinden, mag dat bewijzen. Opvallend is dat er vandaag steeds meer teruggegrepen wordt naar echte verhalen. Platformen als Netflix lanceren steeds meer content die gebaseerd is op waargebeurde verhalen. Ook in content marketing is het een duidelijke trend. Kijk maar naar de nieuwe campagne van noodnummer 1712, die grensoverschrijdend gedrag in de sport sneller in de openbaarheid wil brengen. Je ziet er het verhaal van onder meer Aagje Van Walleghem, die vertelt hoe topsport haar mentaal gebroken heeft. Zo'n verhaal blijft bij.

Echte verhalen werken omdat ze herkenbaar, persoonlijk en authentiek zijn. Dat zien we ook bij de blogs wijhebbencrohn.be en wijhebbencolitis.be, gemaakt in opdracht van farmaceutisch bedrijf Takeda. Patiënten brengen er hun eigen persoonlijke verhaal wat heeft geleid tot een sterke community op social media en een blog die van begin tot einde door die community gelezen wordt.

2. Quality first

Goede content maken kost geld, maar brengt ook veel geld op. Als je het juist aanpakt tenminste. Nog steeds passeert te veel content als een schip in de nacht. Gewoon omdat het niet goed genoeg is. Komt daar nog bij dat we momenteel ver voorbij het punt zijn van wat we de ‘contentshock’ noemen: er is te veel content voor wat we kunnen consumeren. Dat bewijzen ook de cijfers: een studie van Contentsquare toont aan dat bijna 70 procent van de online content door niemand wordt gezien. Dat is zonde van de moeite en het geld. Een mogelijkheid om dat te counteren, is er veel geld tegenaan gooien (het advertisingmodel). Of je zet in op quality content om het verschil te maken. Wij verkiezen het laatste.

Het is zo belangrijk, dat er zelfs een heel hoofdstuk aan is gewijd in het nieuwe boek ‘Dit is Content Marketing’.

3. Spo(r)tify

Spotify en sporten, ze gaan hand in hand. Wie gebruikt er vandaag geen (zelf) samengestelde lijst tijdens een sportsessie. Het streamingplatform ziet daar extra mogelijkheden om de band met de gebruiker nog meer te versterken. Vanaf nu bieden ze ook zelf workouts aan, via Spotify Pumped.

Met deze tool geeft Spotify je een kant-en-klare workout, inclusief coach én stelt ze ook een muzieklijst samen op basis van jouw voorkeuren. Het is dat soort value dat ervoor zorgt dat mensen niet alleen voor je merk kiezen, maar er ook van houden.

4. Weg met de vaste tijdlijn?

LinkedIn Stories is sinds kort wereldwijd beschikbaar. De naam zegt wat je mag verwachten: verhalen zoals Instagram Stories, maar dan voor je professionele netwerk. Ze zijn 24 uur beschikbaar en je kan er ook stickers en tags aan toevoegen. Een evolutie die niet onlogisch is. LinkedIn is aan een gestage groei bezig, zowel in leden als in de hoeveelheid content die er gedeeld wordt. Maar die massa content zorgt er ook voor dat de tijdlijnen steeds voller zitten. LinkedIn springt nu mee op de kar die andere social media al langer volgen: stories of korte verhalen die je met je netwerk kan delen.

Het laat mensen en merken toe om veel ‘echter’ te gaan communiceren. Het hoeft dus allemaal niet zo perfect en prachtig gemonteerd te zijn. In België wordt LinkedIn Stories trouwens nog maar weinig gebruikt, wat heel wat kansen biedt.

5. Corona: bier vs. virus

De voorbije zes maanden hebben aangetoond dat je met content marketing heel wat moeilijke situaties kan omkeren. Kijk maar naar Corona, het Mexicaanse bier. Hoe vind je daar een oplossing voor als marketeer? Corona probeert het met Paradise Advisor, een Airbnb-achtig platform met ecohotels waar je een verblijf kunt boeken tegen een gunstig tarief. Het is een beetje vergezocht, maar er valt wat voor te zeggen.

Ze pakken niet alleen hun penibele situatie aan, maar koppelen er ook meteen hoger doel aan vast. Door een positieve boodschap te brengen over ecotoerisme, spelen ze in op een sentiment dat bij veel mensen leeft. 86% van volwassenen wil namelijk niét opnieuw naar de gebruiken van precovidtijden en hunkert naar een duurzamere wereld. Op die manier bereiken ze niet alleen hun doelgroep, maar ze positioneren zich ook als een merk dat streeft naar een betere wereld. Opkomen voor “the good cause”, of purpose marketing. Het kan zorgen voor een boost in het engagement ten opzichte van je merk. Een strategie die merken als Ben&Jerry's bijvoorbeeld al jaren toepast. Zij hebben zelfs een head of activisme en spreken zich uit over thema’s zoals Black Lives Matter of de Amerikaanse verkiezingen. Veel van hun volgers op social media, volgen hen in de eerste plaats omwille van dat hogere doel en minder omwille van de lekkere ijsjes.

De boodschap is vooral: als je die richting op wil, doe het dan goed en geloofwaardig. Surf niet gewoon mee op een hype, maar zorg dat je je op een geloofwaardige manier achter een doel schaart. Het is een dunne grens, zo ondervond Gilette een tijdje terug. Zij pasten in de nasleep van #metoo hun slogan aan naar the best a man can be. Het leverde hen een pak kritiek op op social media.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.