fbpx

The Fat Five 32:
Vijf sterke cases van native advertising

Native advertising hinkte in ons land lange tijd achterop ten opzichte van andere landen. De afgelopen jaren is daar verandering in gekomen. Het is een groeiende markt dat nog lang niet aan het plafond zit, zowel qua volume als qua inhoudelijke groei.

Dat het in stijgende lijn gaat, zagen we ook bij de inzendingen van de AMMA-awards. De vijf finalisten in de categorie ‘native advertising’ zijn mooie voorbeelden van hoe het een succesvol recept kan zijn.

Mis geen enkele aflevering van onze content marketing vlog en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Wil je zelf aan de slag met native advertising? Lees er hier meer over.

1. Steun vinden in content

Content maken over de dood is niet eenvoudig. Zeker niet in een jaar waarin heel veel mensen dierbaren verloren en afscheid nemen zelfs niet altijd kon. Voor DELA, dat gespecialiseerd is in uitvaarten en uitvaartverzekeringen, was het dus een hele uitdaging om te communiceren over zijn diensten.

Het zijn net die gevoeligheden die DELA aangreep om content over te maken. Hoe neem je afscheid in tijden van social distancing? Die content werd breed ingezet: artikels op nieuwssites, dossiers in printmagazines, verhalen op de kanalen van influencers en ook op de radio was er aandacht voor. DELA koos ervoor om content per medium te maken en ging dus niet one size fits all. Een crossmediale en mediumspecifieke aanpak zorgen voor een groot bereik én authentieke content.

Bovendien snijdt DELA een onderwerp aan dat voor veel mensen hyperrelevant is en waar het doelpubliek steun in kan vinden.

Met online artikels op nieuwssites bereikte DELA een breed publiek.

2. Lockdown challenges

Bij native advertising zet je content in via bestaande media. In dat opzicht is influencer marketing ook een vorm van native content. Het bestaand medium waar je als merk gebruik van maakt is het kanaal van de influencer. En aangezien influencers (meestal) de content zelf creëren, sluit het naadloos aan bij de stijl van dat kanaal.

Oreo lanceerde tijdens de lockdown #stayhomestayplayful. Influencers trokken het op gang: zij probeerden een koekje vanop hun voorhoofd in hun mond te krijgen, met niets anders dan de spieren in hun gezicht. En ze daagden hun volgers uit hetzelfde te doen. De uitdaging ging viraal, met een hoog bereik en heel wat engagement. Het leverde pakken user generated content op, die Oreo zelf ook weer kon gebruiken op de eigen social media.

@tellinurr

Oreochallenge! Duet dit filmpje en ik ga de leukste duet delen op mijn tiktok (dus terug duetten) ! 💗✨ #StayHomeStayPlayful #ad

♬ origineel geluid – tellinurr

Het is een gouden regel als je je doelpubliek wil aansporen om user generated content aan te leveren: keep it simple. Hoe laagdrempeliger, hoe beter.

3. Woke the fock?!

15- tot 24-jarigen vormen een uitdagende doelgroep voor marketeers. Het is een kritisch publiek, ze dagen merken uit, nemen niet zomaar alles voor waar en ontmaskeren fake heel erg snel. Bovendien zijn ze niet zo eenvoudig te bereiken (of toch minder ‘lineair’).

Daar moet je rekening mee houden als merk. In dat opzicht is het goed om na te gaan of er content is die het goed doet bij die doelgroep, waar je met je merk kunt op inhaken. Bijvoorbeeld via product placement of andere vormen van native advertising. Het is alleszins wat SBS een succesvol businessmodel opleverde. Met ‘wtFOCK’ lanceerden ze een internetserie over een groep jongeren. Realiteit en fictie lopen in elkaar over, aangezien de sterren uit de reeks ook in het echte leven socialemediakanalen uitbouwen. De serie haalt meer dan 400.000 kijkers en ook op sociale media dikken de volgers aan. SBS kan die goede cijfers ook verzilveren, aangezien veel merken interesse hebben om met hun product in de reeks aanwezig te zijn.

wtFOCK kan probleemloos merken integreren in de content.

Zo’n succesvolle reeks is goud waard voor jouw merk als de kijkers ervan tot jouw doelpubliek horen.

4. Content met een ziel

Door het ruime bereik dat je kan halen via native advertising is het een goede manier om awareness rond je merk of product te creëren. Maar je kan het zeker ook inzetten in de consideration fase. De content is dan concreter, toont meer wat een product of dienst kan opleveren voor je doelpubliek.

De’Longhi zette alvast in op consideration voor hun nieuwste toestel Prima Donna Soul. De’Longhi mag dan wel wereldleider zijn, in het high-endsegment is de concurrentie heel erg fel. Centraal in de content stond uiteraard het nieuwe toestel en vooral wat je ermee kan maken. Die content werd verspreid via niet één uitgever, maar meerdere. Infomercials op Njam, aanwezigheid in lifestylemagazines, een online dossier, … Het marktaandeel van De’Longhi steeg er alvast aanzienlijk door: eat that George Clooney .

Native advertising hoeft dus niet altijd rond awareness te draaien, je kunt ook heel concrete content – zoals koffierecepten – op die manier verspreiden. Zolang je de juiste media inzet uiteraard.

5. Krasse Knarren

Een absolute basisvereiste voor native advertising is dat de content zowel qua look & feel als qua inhoud naadloos aansluit bij het medium waarin het verschijnt. Een schoolvoorbeeld daarvan is wat de VDAB deed in Humo.

De VDAB wou aantonen dat 60+’ers niet afgeschreven zijn en nog hun rol hebben in de jobmarkt. Dat deden ze door een speciale editie van Humo te maken: de Krasse Knarren-editie. Onder leiding van oud-hoofdredacteur Guy Mortier werd een deel van de oorspronkelijke redactie weer samen gebracht: Herman Brusselmans, Hugo Matthysen en Ever Meulen. Zij schreven een bijlage van 16 pagina’s, waarin ze het hebben over hun professionele leven.

De cover van de Krasse Knarren-editie sluit perfect aan bij de stijl van Humo.

De Krasse Knarren-editie sluit dusdanig goed aan bij de stijl van het blad, dat het niet aanvoelt als native advertising maar wel als deel van het originele magazine. Inhoudelijk was het een meerwaarde, zo bleek ook uit de reacties op de artikels die via social media werden gedeeld. Een win-win voor zowel de VDAB als voor Humo. Een schoolvoorbeeld van native advertising dus.

Update: Op 20 mei vond de uitreiking van de AMMA Awards plaats: de uiteindelijke winnaar in de categorie native advertising is ‘Humo’s Krasse Knarren’ van VDAB en DPG Media Advertising.

Onze volgende vlog in je mailbox ontvangen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.