Content gemaakt door je doelgroep, of user generated content is de meest waardevolle content. Het is authentiek, geloofwaardig, eerlijk en betrouwbaar. En daarom ideaal om in te zetten naar nieuwe potentiële klanten. Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Maar soms geef je het beter uit handen. Deze vijf cases tonen hoe je je publiek kan inschakelen om content voor jou te maken.
Eerst en vooral: user generated content mag je heel erg breed interpreteren. De voornaamste vereiste: je schakelt je doelgroep actief in om content te maken. Dat kan op verschillende manieren:
- In de meeste gevallen gaat het over content die klanten voor jou maken, binnen een bepaalde opdracht of oproep (denk aan de vele challenges die overal opduiken). Filmpjes, foto’s, zelfs blogposts… die je dan zelf kan inzetten op eigen kanalen.
- Enquêtes of polls kan je ook zien als user generated. Je bevraagt de doelgroep actief en gaat aan de slag met hun antwoorden.
- Engagement op social media, zoals comments onder een post. Zeker als je bewust polst naar een reactie of een mening.
- Recensies: indien mogelijk, ga dan aan de slag met feedback van je klanten. 93% van de consumenten geeft aan dat beoordelingen van andere gebruikers een belangrijke doorslag geeft bij het aankoopproces.
- Het delen van adviezen, meningen, getuigenissen… via jouw kanalen
Je doelgroep zelf content laten maken is trouwens één van de adviezen die we geven in onze nieuwste gids ‘7 redenen waarom content beter werkt met je doelgroep in de hoofdrol.’ Je kan hem hier gratis downloaden.
En nu is het tijd voor de cases:
1. Vraag het aan
De meest eenvoudige manier om je doelgroep in te schakelen, is hen vragen te stellen. De antwoorden die ze geven, kunnen je nieuwe inzichten opleveren. En daar kan je weer nieuwe content uit halen.
Denk aan een enquête of een poll. Het laat je toe om heel gerichte vragen te stellen, over een bepaald onderwerp waar je meer over wil weten. Uiteraard gelinkt aan je core business. Zo deden we voor Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt, een bevraging over tijdsbesteding. Dat onderwerp is terug te brengen op de propositie van Collect&Go: door online boodschappen te doen, kan je tijd winnen voor leuke dingen.
De enquête leverde interessante inzichten op, zoals het feit dat de Belg slechts 3 uur per week spendeert aan koken. En dat we allemaal heel erg nood hebben aan me-time. Genoeg materiaal om in content te gieten: het resulteerde in een reeks artikels die we via native advertising inzetten op de kanalen van Rossel en Mediahuis, zowel on- als offline.
Er zijn wel wat voordelen bij zo’n enquête. Indien goed uitgevoerd, bevraag je een grote maar vooral representatieve groep mensen. Hun inzichten zijn een gouden bron aan informatie. Bovendien hou je controle. Niet over de antwoorden, wel wat je ermee doet.
2. Easy peasy
We moeten eerlijk zijn: bij user generated content vraag je best veel van je doelgroep. Ze moeten nadenken, zelf iets creëren en dat bezorgen aan jou, zonder dat ze er iets voor terugkrijgen. Dat zijn veel drempels.
Daarom: hoe makkelijker, hoe hoger de kans dat mensen effectief aan de slag gaan. Tijdens de eindejaarsperiode van 2020 – je weet wel, die bizarre periode – wou de UGent haar community een hart onder de riem steken. Daarom bedachten we samen met hen de Boekentorenprojecties. Via een online tool kon je zelf een eindejaarsboodschap op de iconische Boekentoren ‘projecteren’.
De tool was zodanig uitgedacht dat het de gebruiker heel erg makkelijk maakte om iets te creëren én te delen via social media. In no time leverde het 9.000 projecties op. Vaak heel mooie en soms ook hilarische boodschappen. Die ‘emotionele’ lading, of het nu gemeend of grappig is, is cruciaal als je wil dat mensen aan de slag gaan en ook zelf de content willen delen. Zorg dus dat er een emotioneel laagje in het concept zit.
Denk aan wat Oreo deed met hun challenge om een koekje zonder handen vanop je voorhoofd in je mond te krijgen. Los van het feit of dat nu lukt of niet, het proberen alleen al is fun genoeg om de challenge aan te gaan.
3. Sing-along content
Fun is één manier om te motiveren, een beloning een andere. Kan user generated content in ruil ook iets opleveren voor de doelgroep? De Britse retailer Very combineerde onlangs beide aspecten.
In de nasleep van de coronacrisis wou Very, als partner van het huishouden, feelgood creëren rond onze thuis. Het vroeg klanten via TikTok om ‘Our House’, de hit van Madness uit de jaren tachtig, thuis met het gezin na te zingen. De beloning of return voor de doelgroep was dit: Very zou de beste inzendingen gebruiken voor een echte televisieclip van het nummer. Return betekent niet altijd per se een prijs of iets tastbaar. Exposure – in dit geval in het hele land – kan al voldoende zijn.
De fun zat dan weer in het karaokegegeven, dat blijkbaar toch veel mensen kan overtuigen. Het resultaat is dan ook een filmpje dat heel erg veel positivisme uitstraalt. Daar profiteert Very van, voor hen betekent het een imagoboost: het merk komt heel erg sympathiek over, met klanten die ver gaan voor hen.
4. User generated business
Input van je klanten kan niet enkel nieuwe content opleveren, het kan ook business genereren. Het voorbeeld van Glossier toont hoe engagement op social media uiteindelijk de basis legde voor een nieuw bedrijf.
Glossier is een beautymerk dat groeide uit een blog, Into The Gloss. De kracht van de blog was het engagement van de doelgroep. Iets waar oprichtster Emily Weiss heel erg actief naar op zoek ging. Ze polste namelijk geregeld naar de favoriete beautyproducten of -routines van haar volgers. Op korte tijd groeide de blog uit tot een instituut binnen het wereldje.
Op den duur was er zoveel input van haar volgers, dat Weiss besloot om er niet enkel content rond te maken, maar ook beautyproducten. Glossier was geboren. Het merk volgt nu hetzelfde businessmodel: op social media wordt blijvend naar input van klanten gevraagd, om zo nieuwe producten te bedenken.
Glossier is populair omdat het kan teren op een heel erg sterke band met haar publiek. Het merk luistert niet alleen naar de klanten (door er zelf naar te vragen), het doet ook echt iets met hun feedback.
5. Waar zitten die users?
Het grootste euvel bij user generated content is mensen zo ver krijgen om eraan mee te werken. We hadden het al over emotie en beloningen als motiverende factoren. De case van Medireva toont dat er nog andere manieren zijn.
Medireva is een speciaalzaak in medische hulpmiddelen en zorgmateriaal. In ‘Vertel’, een magazine voor hun klanten, verzamelen ze verhalen van mensen die een moeilijke diagnose kregen. Die content wordt hen aangeleverd door de patiënten zelf.
Coen Van Zeevenhoven van Axioma, het bureau achter het magazine, vertelt hoe ze de patiënten meekrijgen in het verhaal. “In het begin hebben we een aantal kartrekkers moeten zoeken. We wilden het eerst proberen via persona’s, maar we zijn heel snel geswitcht naar echte mensen. Vanaf dan kregen we een massa aan verhalen.”
Echte mensen dus. Het draait uiteindelijk om authenticiteit. De kracht van user generated content is dat het echt is, en van ‘lotgenoten’ komt, in welke context dan ook. En net dat is ook een heel krachtig middel om nog meer user generated content te generen. Enkele ‘goede’ voorbeelden kan anderen enthousiasmeren.