fbpx

The Fat Five 44:
hoe past influencer marketing in je content strategie?

Wat moet je weten over influencer marketing? Er valt heel wat over te zeggen, zeker omdat het een discipline in volle evolutie is. In deze The Fat Five verzamelen we de belangrijkste takeaways vanuit het oogpunt van content marketing.

De recentste studies wijzen allemaal in dezelfde richting: influencer marketing neemt een steeds hogere vlucht.

Meer dan acht op de tien jongeren volgen influencers, bij volwassenen is dat ongeveer de helft. In beide gevallen geeft één op drie aan recent iets gekocht te hebben onder invloed van influencers (bron: SMI Barometer). 40 procent begint een merk te volgen omwille van een influencer, bijna zes op de tien zoekt info op over het merk.

Met andere woorden: er ligt wel wat potentieel in influencer marketing. Dat bewijzen ook de vijf volgende voorbeelden.

1. Publiek bereiken én activeren

Het Italiaanse modemerk Ellesse was doorheen de jaren tussen de plooien van de kledingindustrie gevallen. Niet echt hip, een look uit de jaren negentig (niet de goede soort), en dus geen connectie met de jongere generaties.

Maar toen kwam TikTok. Ellesse zag mogelijkheden en startte een samenwerking met zangeres Zara Larsson. Zij gaf een live optreden via TikTok en droeg, samen met de hele crew, outfits van Ellesse. Outfits die je tijdens de liveshow rechtstreeks kon kopen. Ondertussen riep Ellesse fans ook op om zelf filmpjes in te sturen, om die nog tijdens de liveshow te tonen.

Met 700.000 ingestuurde video’s, 4,2 miljard views en 92 miljoen likes & comments katapulteerde Ellesse zich meteen naar de jaren twintig van het juiste millennium.

@ellesseofficial

Going ALL out. Take part in the Zara Larsson dance routine to appear with her live on stage BeBold ellesse

♬ Right Here – Zara Larsson

Samen met de aankondiging van het optreden, lanceerde Ellesse ook een challenge om een dansje van Zara Larsson na te doen en in te sturen. Die ingestuurde filmpjes werden tijdens het optreden getoond.

Een mooi voorbeeld van influencer marketing op TikTok. Het toont ook de kracht van influencers als kanaal én middel. Zara Larsson had de liveshow namelijk al op voorhand aangekondigd via haar kanalen. Zo bereikte Ellesse een publiek waar het moeilijk ingang bij vond. Én door haar populariteit bij dat publiek, krijgt ze ze ook zover om ze dingen te laten insturen, te reageren of zelfs iets te kopen.

2. Zoek naar creativiteit

Je hebt influencers die als een soort passe-partout werken. Hun profiel en hun content kan voor ieder merk dienen. Inwisselbaar zou je ook kunnen zeggen. Onze raad: zoek toch wat creatievere geesten die uit de band springen.

Zij kunnen zelfs saaie producten in de markt zetten. Denk aan wat Vileda deed bij de lancering van hun nieuwste kuisproduct. Vroeger volstond het om een influencer daar een foto van te laten maken en klaar. Nu verwacht het publiek iets meer van influencer marketing. Dus liet Vileda de creatie volledig bij de influencers zelf, zoals Aaron De Groeve.

3. De keerzijde van influencer marketing

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn op social media. Achter de filters en boomerangs zit een business, die geld moet opbrengen. Dan lijkt authenticiteit soms bijzaak.

Veel jongeren kampen met een verstoord zelfbeeld door de ideaalbeelden die ze al scrollend zien passeren. Ze spiegelen zich eraan en gaan daar (te) ver in. Als merk heb je een verantwoordelijkheid. Kies voor authenticiteit, mensen die in de eerste plaats mens en dus geen ‘influencer’ zijn.

In dat licht lanceerde Dove onlangs sterke hero content om hun bredere Selfesteemproject op de kaart te zetten. De video grijpt naar de keel en kaart de toxiciteit van social media aan. Dove werkt bovendien al jaren aan content rond het thema. Ze hebben een gids voor ouders, een dossier over de impact van social media, geven tips over hoe je ermee moet omgaan,… Op een manier gooit Dove zich dus ook op influencer marketing, en wel door een heel duidelijke positie in te nemen.

Onder #detoxyourfeed brengt Dove content over de toxiciteit van social media. Deze pakkende video is daarin het speerpunt.

4. Hou rekening met de nieuwe regels

Onder andere omwille van die keerzijde, komen er steeds meer regels voor influencers. Een recente wet in de UK zegt dat ze geen bewerkte foto’s mogen gebruiken. En ook bij ons scherpen de regels aan. De belangrijkste: maak voldoende duidelijk dat het om gesponsorde content gaat.

Onder andere Sam De Bruyn klaagt over de nieuwe regels, die nogal wat verwarring veroorzaakten onder influencers.

Hou daar dus ook als merk rekening mee en ‘bewaak’ voldoende of de influencer de regels volgt.

5. Goede afspraken maken goede vrienden

Werken met influencers, betekent dat je je content uit handen geeft. Dat wil niet zeggen dat je er geen enkele controle meer over hebt. Het belangrijkste is dat je goede afspraken maakt. Geef een gedetailleerde briefing met de verwachtingen, overleg met hen en blijf communiceren.

Tegelijkertijd moet je ze voldoende ruimte geven om hun eigen ding te kunnen doen. Zoals hierboven al gezegd: authenticiteit is key. Als volger heb je snel door als een influencer iets afratelt of enkel doet wat hen opgelegd is.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.