fbpx

The Fat Five 07:
Tinder, treinthrillers en eieren

Deze maand zijn we te gast in ZwartWit, een bruisend nieuw horecaconcept in Gent met restaurant Zwart en feestzaal Wit. De perfecte omgeving om het te hebben Tinder, treinthrillers en een ei.

Door WhatsApp op het puntje van je stoel

WhatsApp is vandaag een van de populairste smartphone-apps. Wereldwijd heeft het 1.5 miljard (!) gebruikers. Een app met een bereik als dat van WhatsApp is dus een potentiële marketinggoudmijn. WhatsApp is een direct messaging-app, wat wil zeggen dat je rechtstreeks in contact met je klant kan komen. En dat biedt heel wat creatieve mogelijkheden voor contentmarketeers.

In Brazilië lanceerde voedingsproducent Hellmann's WhatsCook. Wie zijn nummer deelt met Hellman's komt via WhatsApp rechtstreeks in contact met chef-koks, die je tips geven om je kookkunsten op te vijzelen. Je neemt bijvoorbeeld een foto van wat je in je koelkast hebt liggen en stuurt die door. De chef-kok antwoordt met berichten, foto's en video's en helpt je om iets lekker klaar te maken. Het initiatief was een succes (meer dan 13.000 subscriptions) en is uitgebreid naar Argentinië, Uruguay, Chili en Paraguay.

Ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) zetten met succes in op WhatsApp. Dat deden ze via de treinthriller, Ontspoord. Een week lang kregen treinreizigers elke dag een deel van het verhaal doorge-appt in de vorm van tekstberichten, video's en foto's. Spanning verzekerd!

Bron: nieuws.nl.nl

Does it spark joy?

Heb je ooit al van Marie Kondo gehoord? De vlijtige Japanse uit Tokio ontpopte zich tot een ware opruimgoeroe. Time gaf haar in 2015 een plek bij de 100 meest invloedrijke personen ter wereld en ondertussen heeft ook Netflix Marie Kondo ontdekt. Via haar methode, KonMari, leert Kondo mensen over de hele wereld opruimen. Ze doet dat onder het motto: "Does it spark joy?" Daarmee geeft ze haar publiek stof tot nadenken. Bewaar iets enkel als het een vreugdegevoel bij je oproept. Doet het dat niet, gooi het weg.

Wij vroegen ons af of je dat principe ook op content marketing kan toepassen. En dat kan. Uiteindelijk beslis jij wat je gelukkig maakt. Probeer bijvoorbeeld bij het aannemen van een opdracht eens te denken als Marie Kondo. Maakt de opdracht mij blij? Zo niet, niet aannemen. Of toch minder vaak. Zo houd je je werk leuk en dat zorgt automatisch voor betere resultaten. Ook in je content zelf kun je dat laten weerspiegelen. Door een analyse van de cijfers kan je nagaan of jouw content joy sparkte bij je publiek. Zolang je content dat doet, blijft ze relevant om te gebruiken.

Marie Kondo heeft ondertussen zelfs haar eigen Netflix-programma: Tidying Up with Marie Kondo.

Tinder voor honden

Bezin eer ge begint. Dat is belangrijk voor wie een hond in huis wil halen. Want kleine puppy's worden groot. In België belanden jaarlijks ongeveer 50.000 dieren in een asiel. Daarom lanceerde Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts in november 2018 een laagdrempelige campagne om Vlamingen de weg naar het asiel te tonen. Op www.adopteereendier.be kun je op basis van een database met adopteerbare dieren kijken of er een dier bij zit dat bij jou past. Is er die 'perfecte klik'?

Drie affiches uit de adopteereendier.be-campagne

In Litouwen gingen ze nog een stapje verder met de lancering van GetPet, een hondenversie van de populaire datingapp Tinder. Het principe is hetzelfde: je gaat op zoek naar een match, maar deze keer met de asielhond van jouw dromen.

Bye bye Karl

Onlangs verloren we een van 's werelds grootsten: Karl Lagerfeld. Het mode-icoon werd 85. Lagerfeld zat nooit verlegen om een straffe uitspraak meer of minder. Mensen zullen hem vooral herinneren als de flamboyante man die het bedrijf van Gabrielle 'Coco' Chanel nieuw leven inblies. Ook al zou ze, naar zijn eigen zeggen, gehaat hebben wat keizer Karl met het bedrijf deed.

Lagerfeld besefte al vroeg dat het verhaal beter verkoopt dan het product. In 2010 kwam hij met Remember Now op de proppen, een kortfilm van 16 minuten. De film is content marketing avant la lettre. Hoe nuttig content en storytelling voor je marketingcampagnes konden zijn, was toen nog niet algemeen geweten. Je kan Lagerfeld dus zien als pionier van die modernisering in de modewereld. Lagerfeld stond overigens zelf achter de camera en hij verzorgde zelf de regie. Toen in 2010 Remember Now uitkwam, zetten andere modemerken ook in op modernisering van hun marketingbeleid. Dior huurt bijvoorbeeld topregisseurs (Sofia Coppola, David Lynch) en -acteurs (Nathalie Portman) in voor hun reclamespots. Prada maakte dan weer gebruik van de diensten van de gerenommeerde Chinese kunstenaar Yang Fudong. Fudong, een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars in China, maakte foto's voor hun magazine, maar regisseerde ook een kortfilm van negen minuten. Lagerfeld herhaalde zijn succes met nog enkele andere kortfilms.

Het reclamelandschap in de modewereld heeft hij voorgoed veranderd. Dat je moet blijven vernieuwen is iets wat Lagerfeld al lang wist. Het behoeft dus geen uitleg dat Chanel hem zal missen. Auf Wiedersehen, Karl!

De kortfilm Remember Now (2010)
Bij Dior gaven ze bakken geld uit aan een spot met Nathalie Portman in de hoofdrol. Sofia Coppola verzorgde de regie.

Een ei als antwoord op conformisme

Dan iets waar je ongetwijfeld wél van hebt gehoord. Eugene het recordbrekende ei (@world_record_egg). Dat ei heeft met zo'n 53 miljoen likes, and counting, het wereldrecord voor meest gelikete foto op Instagram in handen. Eugene maakte brandhout van Kylie Jenner en haar 18 miljoen likes. Het begon met een mysterieus Instagramaccount waar één enkele foto opstond. Een foto van een ei. Onder de foto stond een oproep om Jenners wereldrecord te breken. De foto ging al snel viraal, het resultaat van een actie die inspeelt op de groter wordende anti-celebritygevoelens. In een wereld waar mensen heel serieus gaan doen over hun 'tweede leven', was de ludieke actie meer dan welkom.

Maar wie was er eerst: de kip, of het ei? In dit geval de kip. Die kip luistert naar de naam Mental Health America. Mental Health America wil met de actie geestelijke gezondheid gemakkelijker bespreekbaar maken. Eugene het ei is in de eerste plaats een handige metafoor.Op de accountpagina zie je hoe het ei begint te barsten, zoals ook wij soms barsten onder de druk van sociale media. De dag na de bekendmaking van Eugene's bedoelingen bezochten meer dan 5.000 mensen de website www.mhascreening.org. Om zichzelf anoniem mentaal te laten screenen en na tegaan of ze al dan niet hulp nodig hebben. Puik werk, Eugene!

De bekendmaking van Eugene's motieven gebeurde tijdens de Super Bowl.

Wil je ook aan doeltreffende en relevante content marketing doen?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

en mis geen enkele Fat Five.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.