Zitten jongeren te wachten op jouw content marketing?

Zitten jongeren te wachten op jouw content marketing?

Kort gezegd: jazeker! De echte vraag luidt: hoe bereik je jongeren met jouw content? Daar hoort een iets langer antwoord bij. Om te beginnen: over wie hebben we het als we ‘jongeren’ bedoelen.

Generation who?

Generation Z, ook wel bekend als de post-millenials of centennials, is de generatie na Generation Y. De groep bestaat ruwweg uit mensen geboren tussen midden jaren 90 en midden jaren 2000. Wispelturig, onberekenbaar en veeleisend. Althans, dat zijn de heersende vooroordelen. Maar kloppen die? En zo ja, hoe ga je daar als merk efficiënt mee om?

Generation now

Generation Z verwacht heel wat van een merk. Can you blame them? Ze groeien op in een wereld waar alles mogelijk lijkt en waarin alle behoeftes instant bevredigd worden op een eenvoudige manier. De zogenoemde instant gratification. Of het nu gaat over UberEats, kant-en-klare maaltijden, de handige Swapfiets of same day delivery. Als het maar snel en makkelijk kan.

Swapfiets, een typisch voorbeeld van instant gratification.
Fiets stuk? Dan vraag je gewoon een herstelling aan via WhatsApp.

Generation purpose

Daar stoppen de verwachtingen niet. Geloofwaardigheid is key voor deze groep. En die geloofwaardigheid hangt vast aan het doel van je merk, dat maar beter verder gaat dan ‘verkopen’. Anders gezegd: wat is de bestaansreden van je merk? Of het nu gaat over de beste spaghetti serveren, of ervoor zorgen dat jij altijd een perfect werkende fiets hebt, je communiceert er beter zo helder mogelijk over. Zorg ervoor dat de content bij dat doel en de bijhorende kernwaarden aansluit, anders boet je in aan geloofwaardigheid. En hoe groter je geloofwaardigheid, hoe makkelijker jongeren een connectie kunnen maken met je merk.

Generation woke

Generation Z is zich erg bewust van de diversiteit binnen de samenleving. In hun klaslokaal zagen ze de groep klasgenoten met allochtone roots groeien. Ook op social heerst een groeiend bewustzijn van diversiteit en het belang van inclusiviteit. Iedereen is woke: ze kennen de maatschappelijke gevoeligheden en stellen de privileges van bepaalde groepen in vraag.

Van merken verwachten ze hetzelfde besef. Een reclamespot met een seksistische of stereotype ondertoon? Better not. Geen oog voor diversiteit bij de casting van je reclamespot? Try again.

HEMA lanceert een campagne voor pride. Niet alleen kiezen ze voor een campagne over een maatschappelijk relevant topic, ook bij de casting hebben ze oog voor diversiteit.
De Free To Be campagne van Zalando. De videoclip is een ode aan de vrijheid om te zijn wie je bent.
Voor de campagne kozen ze voor echte boegbeelden die aansluiten bij die filosofie.

Generation imperfect

Jongeren zijn in de eerste plaats op zoek naar aantrekkelijke en interessante content. Die mag ook best wat body hebben. Ga er niet zomaar van uit dat jongeren sowieso afhaken als je content lang of uitgebreid is. Als je weet te boeien, dan blijven jongeren kijken/lezen/volgen. Wees ook niet bang om imperfecte content af te leveren. Als het onderwerp het toelaat kan je best wat minder clean te werk gaan.

Kijk maar naar het succes van de eerste Instagramserie “Instaverliefd”. Alle afleveringen van de miniserie werden opgenomen met een iPhone en verschenen integraal op Instagram. Op het kanaal was ook ruimte voor aanvullende content, waardoor de Instagrampagina echt ging leven.

Plottwist: Instaverliefd was eigenlijk ook een campagne van Kom op tegen Kanker. Met de serie wilden ze jongeren sensibiliseren rond roken en vermijden dat ze ermee starten. De geïntegreerde aanpak en subtiliteit van de boodschap zorgden ervoor dat de typische belerende toon van zo’n campagne vermeden werden.

View this post on Instagram

Al 4 weken ver in ons dating spel. Bekijk de volledige aflevering op Instagram TV! #instaverliefd

A post shared by instaverliefd (@instaverliefd) on

Instaverliefd: de eerste Instagramserie die tegelijkertijd ook een sensibiliseringscampagne van Kom op tegen Kanker was.

Generation social, maar dan op een andere manier dan jij

Begeef je op de juiste platformen en zorg voor een geïntegreerde aanpak van je content, over de kanalen heen. Dat Generation Z op social zit, is niet echt verwonderlijk te noemen. Ze groeiden er letterlijk mee op. Daarom gebruiken ze het ook op hun eigen manier. Het monopolie van Facebook brokkelt af, maar jongeren blijven er wel rondhangen. Dat rondhangen mag je redelijk letterlijk nemen. Ze gebruiken het sociale netwerk heel passief: ze kijken en reageren eerder dan zelf te posten.

Instagram dan maar? Het sociale medium maakte een sprong voorwaarts, met 8 op de 10 jongeren die er minstens maandelijks inloggen. Maar ook hier is Generation Z heel kieskeurig en hangt alles af van hoe visueel aantrekkelijk je content is. Reclame werkt bovendien averechts, sponsored posts en stories worden er meteen weg geswiped.

Twitter? Kans is klein dat je er als merk Generation Z zal bereiken. Als ze het platform al gebruiken, doen ze dat vooral om vrienden te volgen en nieuws te vergaren. Snapchat? Stay clear. Want hoewel de app nog steeds immens populair is bij jongeren, gebruiken ze hem enkel voor communicatie met vrienden. Merken die er zich op proberen te begeven zijn hashtag cringe.

En dan rest er ons nog het veelbesproken YouTube natuurlijk. Enkele Vlaamse YouTubers zoals Acid scoren, maar daarnaast gaat Generation Z vooral internationaal. En als merk blijf je er, je kan het vast al raden, maar beter weg. Probeer het hoogstens via een omweg: via een straffe influencer.

Vlogger Acid, onnavolgbaar maar immens populair bij Generation Z.

Vraag je je af of je goed bezig bent op social media? Lees hoe je het succes van je social media marketing kan definiëren.

Generation mobile

Jongeren zijn het gewoon dat ze informatie gewoon in hun broekzak meedragen en dus heel snel de info vinden die ze nodig hebben. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je website responsive en vooral heel duidelijk is.

Om af te sluiten, nog enkele algemene tips voor je content:

  • Maak boeiende en inspirerende content. Ga voor een geïntegreerde aanpak doorheen je verschillende kanalen maar wees niet bang voor imperfecties. Die vergeven ze je wel.
  • Gebruik humor. Zo zorg je ervoor dat je als merk benaderbaar bent.
  • Match de kernwaarden van je merk met je content. Met content die niet aansluit bij je merk zaai je toch alleen maar verwarring.
  • Zorg voor inclusieve content waarbij je rekening houdt met maatschappelijke gevoeligheden.
  • Zorg voor een goed ritme in je postfrequentie. Post niet te veel, want dan kom je al snel te pushy over.
View this post on Instagram

Cloud Paint in Puff and Haze

A post shared by Glossier (@glossier) on

Beautymerk Glossier checks all the boxes op vlak van jongerenmarketing. De content is visueel aantrekkelijk, inclusief, in lijn met de waarden van het merk, en besprenkeld met een vleugje humor.

Jongeren zitten dus wel degelijk te wachten op jouw content marketing. Maar zorg er wel voor dat je je op de juiste manier en op de juiste kanalen begeeft. En zorg voor die responsive website. Asjeblieft.

Meer weten over hoe je je doelgroep met content marketing bereikt?

Onze nieuwsbrief is een must in je mailbox. Schrijf je in!
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.