Er circuleren heel wat theorieën over de perfecte Facebookpost. Welke foto’s moet je erbij zetten, hoeveel tekens mag hij tellen, wat is de beste publicatiefrequentie. Sommigen beweren dat ze de ultieme code gekraakt hebben. Ze weten exact op welke dag en hoe laat je moet posten om het meeste resultaat te boeken.

perfecte facebook post

Zever, gezever. Permanente analyse en optimalisatie zijn uiteraard belangrijk. Enkel zo leer je je doelgroep kennen. En het grillige algoritme van Facebook, daar kan niemand om heen. Simpel voorbeeld: een video die je rechtstreeks op Facebook plaatst in plaats van via een YouTube-link zal sowieso meer mensen bereiken.* Dat is een van de spelregels die Facebook ons oplegt.

Maar herleid je sociale media niet tot ‘vinkjes’. Die garanderen niet per se succes. Ten eerste omdat een uniforme aanpak nooit een goed idee is. Studenten gebruiken Facebook op een andere manier en op andere tijdstippen dan gepensioneerden of jonge moeders. Ten tweede omdat andere criteria dan de technische vereisten minstens even belangrijk zijn.

Neem bijvoorbeeld deze post van Netflix. Geen afbeelding, video of link met wervende call-to-action. Gewoon een zin. Wel een zin die perfect inspeelt op de leefwereld van hun doelgroep of potentiële doelgroep. Studenten die zwoegen op hun examens. En dat werkt.

Netflix social media ad

Waarom? Omdat sociale media niet draaien om professionele content en advertenties op basis van je persoonlijke interesses. Sociale media draaien rond interactie en dialoog tussen de gebruikers. En die gebruikers zijn mensen. Maak met andere woorden content voor mensen, niet voor algoritmes. Zorg dat je content prikkelt, wijzer maakt, doet lachen of een gevoelige snaar raakt.

Een Facebookpost mag – of moet zelfs – professioneel opgemaakt zijn en verspreid worden. Maar als hij niemand emotioneel aanspreekt, zal hij ook niks losweken. Geen interactie, geen clicks en geen conversie.

(*) Facebook wil natuurlijk liever dat mensen video’s bekijken via hun eigen platform dan via YouTube (dat van Google is). Daarom krijgen rechtstreeks geuploade video’s meer bereik. Facebook wil trouwens over de hele lijn gebruikers liefst zo lang mogelijk aan boord houden. Hoe minder je wegklikt van het medium, hoe beter. Maar da’s voer voor een andere blogpost.

Lees meer over

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.