Tot 2 jaar geleden ging er geen maand voorbij of een nieuwe tool voor het maken van digitale magazines zag het licht. Digital magazines waren ‘the next big thing’, wat blijft daar nog van over?

Ik vergelijk het graag met de markt van mobiele apps. Op een gegeven moment kon je als marketeer niet meer onder je peers verschijnen zonder dat je een app liet bouwen voor je merk. Twee jaar later kwam de ontnuchtering: 85% van de consumenten gebruikt maar 5 app’s op zijn telefoon, een hele opgave dus om in die ‘evoked set’ terecht te komen. Gevolg: miljoenen apps die ofwel nooit gedownload werden of na download zelfs niet geopend. Zijn digitale magazines in hetzelfde bedje ziek?

It’s all about the content

Als er één ding is wat we de laatste jaren geleerd hebben, dan is het wel dat het medium (en in het verlengde de tools om dat medium te creëren) minder relevant is dan wat we willen vertellen. Of zo’n digitaal magazine een goed idee is, hangt dus af van je doelgroep, wat je hen in hun customer journey wil vertellen en of dit specifieke medium geschikt is om dat te doen.

Het magazine moet de content zo aantrekkelijk mogelijk voorstellen. Het is ook handig als de tool die je ervoor gebruikt werk uit handen neemt en ervoor zorgt dat je snel tot een mooi resultaat komt, je wilt immers je tijd en budget vooral steken in de content.

Volume opbouwen

Er werden in de voorbije jaren heel wat magazines opgestart en velen daarvan zijn ook snel weer verdwenen. Dat was niet altijd omdat ze niet goed genoeg waren, maar omdat de kritische massa van het aantal downloads of lezers niet werd gehaald. Ook advertising bleek al snel een probleem. Door het ontbreken van benchmarks, werd gemakkelijkheidshalve de vergelijking gemaakt met papieren magazines. En dat deed de verwachtingen ook geen goed.

De handicap van digitale magazines is bereik. Ondertussen ziet iedereen de vergissing van omgevingen als de App Store of Google Play in. Te veel moeite om te downloaden en misschien wil niet iedereen dat magazine op zijn device, gewoon even bekijken is voldoende. Ook voor de push notifications werden mensen snel blind.

HTML-magazines brachten soelaas voor lezer én uitgever, die daardoor meer zicht kreeg op de consumptie: wie de publicatie bekijkt, wat ze bekijken en met welke intensiteit.

Meerwaarde bieden

Net zoals bij apps moet jouw digitaal magazine een meerwaarde bieden. Als het gewoon een doorslag is van wat je doet in print of alleen je content wat animeert, zoals bij de gemiddelde Powerpoint presentatie, dan heeft het weinig zin. Zo heeft de meest elementaire tool Zmags, waarmee je gewoon een bladerbare PDF van je printmagazine online zet, nu ook een buy button toegevoegd aan zijn tool. Maar online kan je natuurlijk nog veel meer doen: je kan video en slideshows gebruiken, geanimeerde longreads, allerlei interactieve tools gebruiken, content shareable maken, personaliseren en segmenteren zodat het magazine net iets anders is voor elke lezer.

Zmags tool psd zmags pdf tool

Snel bouwen

Met zo’n digitaal magazine bouw je eigenlijk een minisite. Stop daar nog wat extraatjes als een profiel quiz of een poll in en je kijkt snel aan tegen een tweetal weken design en development. Budget dat je niet kan steken in het maken van kwalitatieve content. Maak daarom gebruik van één van de vele tools op de markt. Belangrijk daarbij is dat de tool je op zeer makkelijke manier een eindresultaat geeft die responsive is, op alle devices. Verder wil je het bouwen zo snel en makkelijk mogelijk maken, remember: it’s all about the content. Daarom werken sommige tools met templates die je makkelijk via een CMS kan editeren. CUSTMZ is zo’n tool, die wij graag gebruiken bij het maken van digitale magazines. Ook The High Note, het eigen magazine van The Fat Lady wordt gebouwd in deze tool

The high note online magazine The high note online magazine The high note online magazine

Zin en onzin

Inbound marketing experts zullen aanvoeren dat zo’n stand alone digitaal magazine een slecht idee is, want een extra klik in de marketing funnel op weg naar conversie. Als je het zuiver op kliks beschouwt, hebben de specialisten gelijk, maar er is natuurlijk meer dan dat.

In je digitale magazine kan je een aparte ervaring creëren, helemaal rond je content, iets wat op de website niet altijd mogelijk is. Daardoor kan je leestijden van 5 à 10 minuten halen, wat met een corporate site al veel moeilijker zal zijn. Mensen komen ook niet naar een corporate website om content door te nemen, eerder voor antwoorden op praktische vragen, zoals contactgegevens.

Zie het als een virtuele etalage van je winkel, wat dan je website is. In die etalage kan je in optimale omstandigheden je mooiste stuks doen schitteren en ervoor zorgen dat mensen met nog meer overtuiging doorklikken.

Een slechte reden om een digitaal magazine op te zetten, is om geld uit te sparen door geen printmagazine uit te geven. Tenzij het over interne communicatie gaat, zal het veel moeilijker zijn om digitaal hetzelfde bereik te blijven halen ten opzichte van print.

Leer en optimaliseer

Het voordeel van een HTML-magazine is dat je het ten allen tijde nog kan aanpassen, zij het omdat er iets fout in staat of omdat je nog wil optimaliseren op basis van de eerste resultaten.

Waar content wordt ingezet als marketingtool, is het belangrijk om direct resultaten te kunnen zien. Bij een online publicatie kun je zien wie heeft gekeken. Specifieker: wat er binnen de publicatie is gezien en hoe lang, wat is gedeeld en waarop werd geklikt. Zorg dus bij de keuze van de tool dat je een handig overzicht krijgt van de statistieken en beter nog: individuele tracking van elke lezer.

Tendensen

De belangrijkste tendens in digitale magazines is dat de vorm van wat we kennen als digitale magazines losgelaten wordt. Het gaat niet meer per se over een systeem waarbij je lineair door de content gaat of kiest via een menu. Content primeert op vorm. Daardoor krijg je mengvormen of allerlei nieuwe formats die ergens hangen tussen het klassieke digitale magazine, content platforms, long reads en blogs.

Ook periodiciteit wordt losgelaten, misschien willen we wel dat onze lezers meerdere keren terugkomen en dus gaan we de content regelmatiger updaten en onder de aandacht brengen via verschillende andere ‘owned media’.

Case

Kluwer opleiding Kluwer opleiding

Case: Learning Magazine, digitaal magazine als ‘leadgenerator’

Voor Kluwer Learning, grootste aanbieder van opleidingen in België, is het Kluwer Learning Magazine één van de belangrijkste tools voor leadgeneratie geworden. Kluwer kan via het magazine zijn visie meegeven en de schijnwerper richten op een aantal van de domeinen waarin ze actief zijn. Kluwer weet van elke lezer wat hij of zij leest en waar op doorgeklikt wordt, wat dan weer interessante informatie oplevert voor de salesmensen.

Do’s en dont’s

Do:

  • Start vanuit je publiek: waarmee kan ik het verschil maken?
  • Denk online: interactie, animatie, links met sociale media, conversie
  • Denk visueel: beperk teksten in lengte, gebruik veel beeld en video
  • Segmenteer: moeilijk te verwezenlijken in print, maar digitaal kun je in principe zoveel versies maken als je wil


Don’t

  • Start niet vanuit print, de site van een krant ziet er ook niet uit als een krant
  • Maak het magazine niet te lang: gemiddelde leestijd is 5 tot 10 minuten. Wat kun je in die tijd bekijken?

Apparaten als tablets en smartphones zijn slechts middelen, alles begint bij je verhaal en hoe je dat invult

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.