fbpx

Starten met content marketing? Word uitgever!

Starten met content marketing? Word uitgever!

Een opvallende trend bij bedrijven die voluit de kaart trekken van content marketing, is dat ze zelf uitgever worden. Zo zijn ze zeker dat ze via eigen kanalen kunnen werken en dat de content die ze aanbieden uit eigen huis komt. Die strategie heeft een positief effect.

Kijk bijvoorbeeld naar BrewDog UK. De brouwerij lanceerde in augustus 2018 een eigen streamingplatform: The BrewDog Network. Het typeert de durf van het bedrijf. BrewDog stond er al om bekend creatief uit de hoek te komen in hun campagnes, maar een eigen streamingdienst is nog net dat stapje hoger. Het is helemaal niet eenvoudig om je als brouwerij te positioneren in het brede medialandschap van het Verenigd Koninkrijk. Ondertussen is The BrewDog network opgegaan in Drinktv.com, waar ze wel nog altijd hun eigen show hebben. In The BrewDog Show reizen BrewDog-oprichters James Watt en Martin Dickie de wereld rond om samen te werken met de beste brouwers ter wereld.

The BrewDog Show. (Bron: drinktv.com)

Elkaar aanvullen

De case van The BrewDog show toont aan dat je als klassiek bedrijf ook heel wat met media kan (en moet) doen. Daarvoor heb je redacteurs en monteurs nodig, zoals in een klassiek mediabedrijf dus. Je adopteert de werkwijze van klassieke mediabedrijven om je eigen content aan te bieden.

Wil een bedrijf succesvol zijn met haar content marketing, heeft het uiteraard niet enkel redacteurs nodig. Er werken ook marketeers. Die wisselwerking is een echte win-winsituatie. Redacteurs creëren content en zorgen ervoor dat de consument het product leuk vindt. Marketeers, op hun beurt, zorgen voor de strategie. Ze weten perfect voor welke doelgroep het product bestemd is en kunnen daar, via de content van redacteurs, op inspelen door er een gerichte call to action aan toe te voegen.

We get you

Joe Pulizzi, auteur van het boek Epic Content Marketing en oprichter van het Content Marketing Institute, verwoordt het belang van goede redacteurs als volgt: “Verhalen geschreven door mensen met een journalistieke achtergrond raken de consument op een persoonlijk niveau. Zo krijgt je klant een positief beeld van het product in kwestie.” De nieuw opgerichte mediabedrijven zijn er met de bedoeling de consument op een andere manier te bereiken. Als ze dan redacteurs in dienst nemen, kunnen ze ervan uitgaan dat zij de consument weten te begrijpen. Zij kunnen doelgroepdenken. Ze snappen wat de consument zoekt.

Pulizzi onderstreept ook het belang dat bedrijven als mediabedrijven moeten denken en functioneren. In content marketing is het belangrijk dat je je sterktes uitspeelt op je eigen kanalen, met steeds vernieuwende content. Je spreekt dus ook niet echt meer van een journalist, ondanks de opleiding. Journalisten worden content creators, die ervoor zorgen dat een bedrijf de voeling met haar doelgroep behoudt.

Volledige plaatje

Kylie Ora Lobell, content marketing-specialiste in Los Angeles, voert in een blogpost nog meer redenen aan waarom journalisten de perfecte content creators zijn. Redacteurs zijn koningen van de research. Als je iets niet vindt, vinden journalisten het wel. Daarvoor zijn ze tenslotte opgeleid. Verwacht dus maar dat ze weten waar het over gaat als je hen vraagt het verhaal van een product te vertellen. Van begin tot eind, journalisten weten waar de interessante facetten van jouw product te vinden zijn. Als je die redacteurs daarenboven zelf in dienst hebt, zetten ze jouw (en dus ook hun) product met dubbel enthousiasme in de kijker.

Niet enkel de marketingwereld verandert dus. Ook journalisten passen zich aan. Waar het vroeger ondenkbaar was om op diezelfde manier voor commerciële bedrijven te werken als journalist, gebeurt dat nu steeds vaker. Het is dus duidelijk dat de wisselwerking tussen journalisten en marketeers vandaag heel belangrijk is. Ze hebben elkaar nodig en dat zal wel nog een tijdje zo blijven.

Wil je nog meer weten over hoe je kwaliteitsvolle content kan aanbieden en wie jou daarbij kan helpen?

Via onze nieuwsbrief kom je het te weten
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.