fbpx

Het succes van je social media marketing definiëren

Het succes van je social media marketing definiëren

Om te weten of je als bedrijf of merk succesvol bezig bent op social media, is het belangrijk om te bepalen hoe je dit gaat meten. Alles start met je marketingdoelstellingen en hoe deze vertaald worden in doelstellingen voor je social media marketing.

Deze vertaal je op z’n beurt in enkele cijfers (ook wel metrics genoemd). Hieruit kies je dan welke metrics er jouw KPI’s worden die je aan je bedrijfsdoelstellingen linkt. Zo kan het aantal conversies waarin social media een ondersteunende rol speelt, een interessante KPI zijn. Met social media monitoring tools als Hootsuite (zie hieronder) bijvoorbeeld kan je dan je social media marketing concreet opvolgen.

Vind-ik-leuks meten of toch maar niet?

Is het een goed idee om je succes op social media af te meten aan de hand van vind-ik-leuks, volgers, enz. ? Om met de deur in huis te vallen: nee, dat is het niet. Waarom dan niet? Cijfers als vind-ik-leuks zijn zogenaamde vanity metrics: cijfers die je een goed gevoel geven maar waarop je geen beslissing kan baseren. Met veel vind-ik-leuks voor je Facebookpagina, ben je op zich vrijwel niets (behalve dat het iets meer vertrouwen uitstraalt) want het zegt niets over de waarde van Facebook als kanaal voor je bedrijf en haar bijdrage tot je marketingdoelstellingen.

Likes op Facebook als metric voor social media marketing
Likes zijn een voorbeeld van zogenaamde vanity metrics.

De juiste metrics kiezen voor social media

Hoe kies je dan de juiste social media metrics? Kies steeds voor metrics die je inspanningen op social media kunnen linken aan de (marketing-)doelstellingen van je bedrijf.

Wil je als bedrijf of merk meer brand awareness opbouwen bij je doelgroep, dan kunnen cijfers als brand engagement (de mate waarin de doelgroep in interactie gaat met een merk bvb. retweets, enz.) en merkherinnering (de mate waarin iemand na het zien van je merknaam in een stuk content of advertentie, zich dit nog herinnert na een bepaalde periode) dit in kaart brengen. Wil je met de gepubliceerde content je doelgroep eerder doorsturen naar je website? Dan helpt een cijfer als de click-through ratio naar je website om de effectiviteit van je content in te schatten. Een conversieratio geeft je dan weer meer inzicht op het vlak van conversie bvb. een inschrijving op de nieuwsbrief, contactaanvraag, enz.

Social media monitoring

Social media monitoring tools als bijvoorbeeld Hootsuite meten niet alleen de metrics van de verschillende social media kanalen. Tegenwoordig kan je door een koppeling met bijvoorbeeld Google Analytics, ook cijfers over conversies weergeven. Via een dashboard krijg je in een oogopslag een overzicht van jouw metrics.

Social media monitoring tools - Hootsuite
Voorbeeld van dashboard in een social media monitoring tool (Hootsuite)

Benchmarks: vergelijk geen appels met peren

Omdat elk social media kanaal zijn eigenheid heeft, zijn benchmarks als vergelijkingsspunt interessant. Toch is een zekere voorzichtigheid hiermee gemoeid. Kies benchmarks die van toepassing zijn op jouw sector, bedrijfsgrootte en regio. Zo ben je zeker dat je de juiste conclusies kan trekken als je vergelijkt.

Wil je weten of je succesvol bezig bent op social media?

Laat het ons weten

en we bekijken het graag voor je!

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.