De sweet spot: het geheime wapen van contentmarketing - The Fat Lady

We hebben het er al vaker over gehad: doordat steeds meer bedrijven op de kar van contentmarketing springen, worden we overladen met dezelfde soort content. Het ene bedrijf zal er misschien een ander sausje over gieten of het in een ander jasje steken, maar het blijft weinig onderscheidend.

Ondanks je goedbedoelde inspanningen, creëer je zo snackable content en werk je mee aan de content overload stapel. Een manier om jouw niche te vinden binnen content is aan de hand van de al veelbesproken – maar vaak vergeten – sweet spot.

Ga op zoek naar je sweet spot

Je verkoopt jouw producten en/of diensten toch ook niet met de boodschap dat ze dezelfde of even goed zijn als die van jouw concurrenten? Je wil toch uniek en ook relevant zijn? Zorg er dan voor dat je jouw contentmarketingstrategie op die manier ook opbouwt en vorm geeft. En start vanuit een unieke sweet spot! Deze geeft focus en richting aan je content.

sweet-spot

Sweet spot…wat is het nu weer?

De sweet spot is het midden tussen enerzijds de kennis en expertise van je bedrijf, en aan de andere kant de passies en/of pijnpunten van je klant. Deze omschrijving komt je het vaakst tegen in de literatuur. Een goede samenvatting maar er ontbreekt iets essentieel. Als je slechts uitgaat van deze twee zaken, dan doe je net hetzelfde als je concurrenten. Verloren moeite zoals we hierboven al aanhaalden.

sweet-spot-joe-pulizzi
Bron: www.triadadv.com

De context maakt het verschil

Een unieke sweet spot houdt rekening met de context. Ga eerst op zoek naar het antwoord op volgende vragen:

  • Wie zijn mijn gevestigde concurrenten en uit welke hoek komen minder verwachte concurrenten? Hoe pakken zij het aan? Waarop zetten zij in?
  • Zijn er merken die geen concurrent zijn van jou maar wel content maken die concurrentieel is voor jouw brand?
  • Is er binnen mijn markt een verandering in het (aankoop)gedrag van klanten? Of zorgen bepaalde externe factoren hiervoor?
  • Zijn er nieuwe trends of technologieën die een invloed hebben?
  • Binnen welk groter geheel past jouw product of dienst?

Bekijk op deze manier welk domein je kan claimen:

sweet-spot-model-the-fat-lady
The Fat Lady – sweet spot model

Wees relevant

Kijk verder dan je core business en claim een breder gebied. Maar waak wel over de relevantie voor en connectie met je brand.

wees-relevant
Bron: www.pigsdontfly.com

 

Hou rekening met de noden van je (potentiële) klanten en praat niet voortdurend over jezelf. Let wel op: ga niet té breed want dan verlies je misschien de connectie met je merk. Jouw sweet spot moet dus naadloos aansluiten bij de identiteit van jouw merk.

Show me the sweet stuff

Deze cases tonen hoe je je boodschap kan brengen op een afwijkende manier, met een vernieuwende stem en door een bepaalde stelling in te nemen.

Dollar shave club

De traditionele merken maken gebruik van traditionele campagnes met bekende personen uit de showbizz- en sportwereld. En heel wat buzz rond hun hightechproducten (lees: de wedloop naar het meest aantal mesjes op 1 scheermes).

Dollar Shave Club pakt het helemaal anders aan: met een vernieuwende stem, eerlijkheid en vooral veel humor. Dankzij sterke storytelling en contentcreatie weten ze hun doelgroep, de millennial mannen, aan te spreken. En op die manier werken ze aan een echte community.

Het eerste wapenfeit in hun contentcreatie: een hilarische video met ceo Michael Dubin in de hoofdrol. De video ging al snel viraal en leverde in 48uur tijd 12.000 bestellingen op.

Dollar Shave Club

 

Die content trekken ze offline en online door. Offline via een maandelijks magazine voor de Dollar Shave Club members: The Bathroom Minutes. Deze en andere content kan je ook terugvinden in de Dollar Shave Club blog.

Bron: www.lookwhatgildid.com

 

In 2015 richtten ze, buiten de ‘brand’ om, een contentplatform op: MEL magazine. Een mooi voorbeeld van sterke storytelling die niet op veilig speelt. Met nog steeds dezelfde doelgroep: de millennial man.

Hun eigen omschrijving maakt alles duidelijk: “There’s no playbook for how to be a guy. But at MEL, we’re trying to figure one out. A lifestyle and culture magazine, we cover sex, relationships, health, money, work and culture from a male point-of-view — even though we’re not all male, and aren’t entirely sure what that means anymore. We tell stories that no one is hearing, share perspectives no one is considering, and illuminate people no one knows. Come here for original content on the topics guys care about the most, for the enjoyment, education and betterment of us all. (We also talk about dicks a lot.)”

The indoor generation

Wat als je dakramen verkoopt, interessante en relevante content wil maken voor je doelpubliek maar niet direct over je merk en producten wil praten? Velux vond een originele sweet spot met ‘the indoor generation’: een frisse kijk op het leven binnenshuis.

indoor-generation-velux
Velux – The indoor generation. Bron: www.velux.com

 

De huidige generatie brengt 90% van de tijd binnen door, zonder voldoende daglicht of frisse lucht. Het is wetenschappelijk aangetoond dat dit schadelijke effecten kan hebben voor onze gezondheid en ons welzijn. Belangrijk dus om hieraan iets te doen.

Velux kaart deze problematiek op een wetenschappelijke manier aan met relevante content en claimt hierdoor een breder veld van een gezond leven binnenshuis. Door verder te gaan dan de core business, snijdt Velux een thema aan waar mensen effectief gevoelig voor zijn.

Velux – The indoor generation

Claim je idee

DNS Belgium zorgt voor de organisatie van de registratie van .be-domeinnamen. Eén van hun doelstellingen: het gebruik van het internet aanmoedigen via domeinnamen. Hiervoor willen ze zich hoofdzakelijk richten naar toekomstige ondernemers (starters) en hen aanmoedigen op tijd hun online plek te claimen.

dns-claim-je-idee
DNS Belgium – Claim je idee

 

Probleem: deze doelgroep wordt platgebombardeerd met content over hoe je start als zelfstandige. En praten over domeinnamen… niet direct sexy content.

De oplossing zat hem in een originele maar toch relevante sweet spot: de naam. Want het begint allemaal met een sterke naam: een naam voor jouw idee en toekomstige naam, en de bijhorende domeinnaam en socialemediakanalen. Claimjeidee geeft tips, tricks en cases als inspiratie om zelf een sterke bedrijfsnaam te bedenken. Nichecontent voor een populaire doelgroep dus. Claimjeidee creëerde een originele offline campagne: het Namenlabo. Dat ging gepaard met een online content offer: het Namenboekje.

Claim je idee – Balls & Glory

Mijn sweet spot

Denk dus na over jouw sweet spot. Of neem hiervoor even contact met ons op. We denken graag met je mee.

Bron hoofdbeeld: www.newsarama.com

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.