Unless you’re bringing something new, why publish it?

Dat creatief Londen nog altijd niet bekomen is van de brexit – of is het Brexit? – viel nogal op tijdens de jaarlijkse ode aan mooi editorial design, het Modern Magazine seminarie.

Maar dit terzijde. Het seminarie vormde in de eerste plaats een eerbetoon aan poëtisch grafisch design en journalistieke flair, zowel in print als online en alles wat ertussen ligt. Jawel, dat kan!

Doe je eigen ding

Het leuke aan de makers van independent magazines is dat ze hun goesting doen. Iedereen doet zijn ding vanuit één gedreven rode draad: hun verhaal vertellen. Tonen dat er alternatieven bestaan op de mainstream framing.

Zoals Kirsten Algera van MacGuffin die het gehad heeft met de bijna gestandaardiseerde manier waarop design en architectuur worden getoond. In MacGuffin vertellen Kirsten en haar partner in crime Ernst van der Hoeven de verhalen achter doordeweekse objecten.

Hun laatste nummer gaat over het touw. Door er verhalen over te bundelen, komen ze tot een geschiedenis van het bestaande. Hun eigenzinnige keuzes trekken elke keer een nieuw lezerspubliek aan, iets waar uitgevers of opdrachtgevers doorgaans van gruwen, maar wat Kirsten net leuk vindt.

Oh ja, wat is een MacGuffin eigenlijk? Master of suspense Afred Hitchcock legt zijn vondst zelf uit.

Ook het genre van de feministische independent magazines was goed vertegenwoordigd met het team van Ladybeard magazine en de uitgeefster van The Gentlewoman, Penny Martin.

Bij Ladybeard magazine laten ze zich qua vorm inspireren door de klassieke chique vrouwenbladen: het is dik en groot en de thema’s halen ze ook uit deze bladen, maar dan bekeken vanuit verrassende perspectieven.

ladybeard-magazine

Inhoudelijk pakken ze uit met persoonlijke getuigenissen die staan voor hun kernwaarden ‘honesty & integrity’. Op het vlak van vormgeving vallen de door een illustratie gemarkeerde secties op.

Handig om mee te nemen: ze maken de cover als laatste, op basis van de input in het blad.

Kwaliteit door eigen betrokkenheid

Wat zorgt ervoor dat je een kwalitatief hoogstaand blad maakt? Volgens uitgeefster Penny Martin van The Gentlewoman ligt het antwoord bij je betrokkenheid als medewerker. Je vindt plezier in het maken als je zelf de onderwerpen interessant vindt. Je kunt een onderwerp ook interessant ‘maken’ dankzij extra editorial ‘effort’: kleine meta-verwijzingen in de details, bijschriften die de persoonlijkheid van de redacteur verraden…

Ze ontmoeten hun lezers niet alleen via print en online, maar ook fysiek in The Gentlewoman Club. Met de Club bereiken ze uiteraard slechts een fractie van hun internationale lezerspubliek, maar wat een engagement en meerwaarde die je daarmee kunt creëren! Die niche-aanpak kwam ook terug in het verhaal van Empire magazine.

the-modern-magazine-1

Eén interview, één magazine

Een seminarie over magazines is niet compleet zonder de aanwezigheid van een paar maniakale Duitsers. Zo overtuigd zijn van wat je doet dat je koppig blijft doorgaan en zo op den duur slaagt in je missie, chapeau.

Het mooiste voorbeeld van die gedrevenheid was Kai Von Rabenau van Mono.Kultur. Hij omschrijft het zelf als het ultieme fanzine en dat klopt. Het format is simpel: elk nummer focust op één persoon door middel van één groot doorlopend interview. Geweldig idee!

Dubbele covers zoals het moet

De tweede geflipte Duitse spreker was Christoph Amend van het krantenmagazine Zeit Magazin. Behalve over hun aanpak met de dubbele cover, ‘the cover in itself is a story’, waren we vooral onder de indruk van de gigantische productiviteit van zijn team. En van de speciale issues zoals het vluchtelingennummer met een helft in het Duits en een helft in het Arabisch. Verraderlijk simpel.

Bij zijn presentatie overheerste een groot ‘waarom hebben we daar zelf nog niet aan gedacht’-gevoel.

6 geboden voor elke redacteur

De tips van ondertussen ex-hoofdredacteur Rebecca Nicholson van het Britse en internationale jongerenplatform Vice zouden in steen moeten worden gegraveerd op het bureau van elke uitgever.

  • Don’t set false limitations, magazines are magazines. Ga weg van de idee fixe dat online artikels kort & snappy moeten zijn.
  • Vertrek vanuit het verhaal en niet vanuit het online gedrag van lezers om keuzes te maken. Ook lange stukken worden online gelezen als het onderwerp goed gekozen en goed gebracht is. Te hanteren vuistregels bij het aanpakken van je onderwerp: storytelling, honesty & frankness, en – niet te vergeten – ambition!
  • Respect your audience, trust & don’t patronise them. Lijkt me ook een belangrijke voor content marketeers.
  • Look for the alternative point of view. Ga weg van de gemakkelijke click bait. Leidraad bij alle journalistieke keuzes: ‘Unless you’re bringing something new, why publish it?’.
  • Collaborate tussen print en online. Maak ‘connected content’ en werk in laagjes.
  • Never be narrow: laat verschillende stemmen horen en wees geloofwaardig.

Bewegende covers

Een inspirerende multi-platform aanpak kregen we mee van Terri White van Empire magazine, het grootste filmmagazine ter wereld. Naast hun veelgelezen blad met een hondstrouw lezerspubliek zijn ze aanwezig op verschillende manieren, online en offline.

Ook Empire heeft niet als ambitie dat elke boodschap iedereen moet bereiken. Niche mag, zeker omdat het de grote verdienste heeft de relatie met hun lezers te verdiepen en te versterken. Niche zijn bijvoorbeeld hun wekelijkse podcasts van één uur. Worden ze 5 minuten te laat gepubliceerd, dan komen er al reacties binnen van ongeduldige fans.

De multi-platform en gediversifieerde aanpak neemt niet weg dat Terri White ons op het hart drukte om de sterktes van je magazine nooit uit het oog te verliezen.

Verder pakken ze bij Empire ook af en toe uit met supercoole, hoogtechnologische covers. De cover met video naar aanleiding van een Harry Potter spin-off film was een wereldpremière. De beperkte editie was uiteraard in geen tijd uitverkocht.

Ander straf coverwerk waar ze maanden mee bezig zijn geweest waren de 6 covers in lenticulaire druk – met 3D-effect – bij de release van de meest recente Star Wars film.

De bijdrage van Gail Bichler, design director bij het wereldberoemde New York Times Magazine, werd vooral door onze grafisch vormgevers Koen en Cloë fel gesmaakt. Ze toonde niet alleen fantastisch werk, maar legde ook de methodiek erachter uit.

Zo komen ze bijvoorbeeld tot het concept voor de covers – en wat voor een covers! – op basis van een 1 regel samenvatting van het coverartikel. Al van in de conceptfase denken de designers na over hoe beeld en tekst te integreren.

De budgetten van New York Times magazine laten hen ook toe om te experimenteren. Zo zetten ze nu regelmatig in op virtual reality als storytelling tool. De app kun je trouwens gratis downloaden (iOS/Android). Wijs!

22InsideCovers_Final.indd

Er waren nog andere boeiende sprekers van iconische bladen zoals The Face of Private Eye, of van een magazine dat commerciële belangen probleemloos leek te mixen met een passie voor literatuur: The Happy Reader, een initiatief van uitgeverij Penguin en een absolute aanrader.

Kortom: de inspiratie stroomt en dat merken jullie binnenkort ook aan onze eigen magazines….

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.