UGent viert 70 jaar mensenrechten - The Fat Lady

De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bestaat sinds 10 december 1948. Het was één van de eerste verwezenlijkingen van de Verenigde Naties in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Precies 70 jaar later moedigt UGent en The Fat Lady studenten aan om eens kritisch stil te staan bij de mensenrechten.

In opdracht van Universiteit Gent creëerden we een contentcampagne die mensen uitdaagt om kritisch na te denken over de mensenrechten.

‘De mensenrechten staan vandaag onder druk, ook in de ‘Westerse’ wereld. Of de mensenrechten hun 100ste verjaardag halen, hangt in de eerste plaats van onszelf af.’
Professor Eva Brems,  Human Rights Centre

Om awareness te creëren werd een candid camera video gepromoot via social media. De hamvraag: waren studenten bereid om hun mensenrechten op te geven in ruil voor een Black Friday korting?

Tijdens de campagneweek lokten we reactie uit met 10 polariserende statements die verspreid werden via posters en vloerstickers op alle campussen van de UGent. Studenten en personeel konden hun standpunt uiten door foto’s te delen met #GetUpStandUp18.

 

Online werd de discussie aangetrokken door nano- en micro-influencers: studenten, professoren en organisaties zoals De Krook, UZ Gent en Vredeshuis Gent. Zij deelden hun standpunten en de candid camera video op hun persoonlijke kanalen en spoorden zo hun omgeving aan om stil te staan bij de mensenrechten én zelf hun mening te delen.

Elke dag werd een statement online gepromoot op de verschillende kanalen van de UGent. Op Facebook en via Instagram Stories kon de doelgroep, studenten in Gent en Kortrijk, stemmen: ‘ja’ of ‘nee’. Dit lokte online uiteraard heel wat discussies uit, wat ook het opzet van de campagne was.

 

ugent-mensenrechten

 

Het hoogtepunt van de week waren de finale debatten op de Internationale Mensenrechtendag. In vijf panels discussieerden experts, politici en professoren over actuele thema’s en welke rol mensenrechten daarbij spelen

De debatten werden bijgewoond door 500 studenten en gasten.

De contentcampagne lokte heel wat reacties uit, zowel positief als negatief, maar het doel werd bereikt: één week lang werd er gediscussieerd over het belang van mensenrechten.

Wil je ook een spraakmakende campagne opstarten? Contacteer ons en kom eens langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.