Wat is vloggen, en hoe kun je het inzetten voor je merk? - The Fat Lady

Influencer marketing en vloggen zijn termen die meer en meer opduiken in de wereld van marketing en social media. Kunnen influencers een meerwaarde bieden voor je bedrijf en zijn er concrete voordelen aan zo’n partnership?

Mensjes kijken

Vloggers leggen hun dagelijkse bezigheden vast op camera en plaatsen dit op sociale mediakanalen. Ouders die het wel en wee van het ouderschap filmen, foodbloggers die pronken met nieuwe recepten, make-upliefhebbers die tutorials plaatsen over hun favoriete looks en zelfs mensen die op het eerste zicht niets interessants doen.

Vloggers die video’s plaatsen over hun dagelijks leven zijn vaak het populairst. Hoe gewoner, hoe liever we ernaar kijken, zo blijkt. In 2018 vinden we het leuk om mensen te volgen in hun dagelijkse activiteiten. Welke producten kopen ze in de supermarkt, welke oefeningen doen ze in de fitness en welke pranks halen ze uit met hun collega’s? Voyeurisme is van alle tijden en werkt ook prima online.

Loyale volgers

Succesvolle vloggers hebben een hele sterke achterban. Volgers zijn erg loyaal en bekijken elke video die de vlogger plaatst. Een van de sterktes van vloggers is dat ze erg dicht bij hun publiek staan. Ze luisteren naar wat hun volgers willen zien en reageren op de reacties die ze plaatsen. Op die manier plaatsen ze interessante inhoud voor hun publiek. Dit zorgt voor veel likes, comments en shares op social media.

Een voorbeeld hiervan is het populaire Q & A format. Veel vloggers plaatsen om de zoveel tijd een video waarin ze de vragen van hun volgers beantwoorden.

Van zo’n bereik kunnen vele bedrijven alleen maar dromen. Dus hangen vele merken hun karretje op aan zo’n ‘geloofwaardige’ vlogger: influencer marketing, klinkt dat chic.

Voor welke influencer kies jij?

Via verschillende social media monitoring tools zoals Social mention , Trackur of Scout Labs kun je onderzoeken welke vloggers actief zijn in jouw branche en wat hun bereik is.

Waarvoor zet je een vlogger in?

Het is een kwestie van goed nadenken over je doelen en wat je wilt bereiken. Vergeet nooit het oorspronkelijke doel van je campagne waarvoor je de hulp van een influencer hebt ingeroepen.

Zorg er ook voor dat je altijd meetbare resultaten kan raadplegen tijdens en na de campagne met de vlogger. Zo weet je snel of de samenwerking de gewenste resultaten haalt en of er optimalisatie mogelijk is.

Authentiek verhaal

Ga samenzitten met de influencer en zorg dat zowel je bedrijf als de influencer duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Zo is de kans op misverstanden kleiner en kan je samen aan de slag gaan om een succesvolle campagne uit te werken. Bouw samen met hen een authentiek verhaal dat gedeeld zal worden door hun volgers. Influencers moet je natuurlijk betalen, afhankelijk van het aantal volgers en het engagement ze hebben per post. Op basis van de eerste samenwerking kan je ervoor kiezen om op lange termijn te blijven samenwerken met de influencer.

Indrukwekkende cijfers

Vind je als merk de juiste vlogger die past binnen jouw verhaal, dan kom je tot knallende resultaten. Make-A-Wish ging vorig jaar in zee met Yarasky, een Nederlandse gamevlogger. De vlogger is erg populair bij een groot deel van de kinderen waarmee Make-A-Wish in contact komt. 24 uur lang vlogde hij live voor het goede doel. Zijn doel? Zoveel mogelijk geld ophalen om kinderwensen mee te vervullen.

Zijn livestream had op een bepaald moment 12.424 kijkers. Zijn volgers doneerden maar liefst 10.500 euro aan Make-A-Wish. Op het moment van het schrijven van de cheque was de vlog al bijna 67.000 keer bekeken. Deze indrukwekkende  cijfers bezorgen Make-A-Wish heel wat media-aandacht. Na de stunt lag de pr-waarde (de totale impact van de stunt) voor Make-A-Wish op ongeveer 455.000 euro.

Een ander voorbeeld van een succesvolle samenwerking is die van Boxed Water. Het merk verpakt water niet in plastic flesjes, maar in karton. Boxed Water zocht contact met influencers die zich inzetten voor goede doelen. Ze overtuigden hen met het argument van bewust en ecologisch leven.

Via de hashtag #ReTree en een duidelijke call to action deelden meer dan 10.000 Instagrammers een foto van Boxed Water. De bekende influencers vroegen aan hun volgers om hetzelfde te doen. Met massaal gevolg. Boxed Water wist zo een gigantisch publiek via social media te bereiken.

Boxed Water werd ook opgepikt door de vloggers onder de influencers. Op YouTube krioelt het van de taste tests. Is het water wel echt zo goed als het belooft te zijn? De vloggers testen het graag voor je uit.

Het is duidelijk dat vloggers en influencers een onwaarschijnlijke impact kunnen hebben op je bedrijf.

Wil je nog meer weten over dit onderwerp én heb je zin in een kop koffie, neem dan zeker contact met ons op.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.