Zijn magazines nog van deze tijd? Menig marketeer zal zich de voorbije jaren die vraag gesteld hebben. Joe Pulizzi verwacht dat een aantal grote merken in 2017 magazines gaan lanceren en als Joe het zegt, zal er wel iets van aan zijn. We zien in ieder geval een pak interessante initiatieven, zowel in print als digitaal.

Alles komt terug, ook digitale magazines. Wat we nu zien, zijn niet meer de flauwe afkooksels van printmagazines, maar sterke stand alone initiatieven, die ten volle gaan voor het medium.

In content marketing zien we verschillende disciplines samensmelten. Hetzelfde gebeurt bij digitale magazines, waar blogs evolueren naar magazines. Door er een periodiciteit in te steken en momentums te creëren, slagen contentmakers er in om herhaaldelijk bezoekers aan te trekken en hun blogcontent beter te verkopen.

Dit zijn 5 redenen waarom digitale magazines de komende tijd een nieuwe opmars gaan maken:

  1. We need more heroes

Content marketing wordt volwassen. De fase waar het enkel gaat over gevonden worden aan de hand van een reeks keywords, lijkt achter de rug te liggen. Met onze content willen we een vuist maken, een statement. Er wordt minder (basis)content gemaakt, ten voordele van hero- of topcontent, die meer het merk definieert.

Die content verdient een betere ‘aankleding’, lees meer video, aantrekkelijke info- of gifo- graphics, mooiere fotoreportages en een digitaal magazine als podium om dit ten volle tot zijn recht te laten komen.

  1. Don’t build your house on rented land

Sociale media hebben ons jaren aangezet om een publiek op te bouwen op hun platformen. Maar voor we die horde fans ten volle konden benutten, werden de regels aangepast: het organisch bereik werd jaar op jaar teruggeschroefd en er moest betaald worden om een zeker bereik te halen.

We gaan meer investeren in onze ‘owned’ media en daar een eigen publiek opbouwen. Dan moet je natuurlijk ook waarde aanbieden en hoe kan dat beter dan met een mooi gemaakt (digitaal) magazine, waar mensen zich op abonneren.

  1. Leve data

Laat ons toch even stilstaan bij het grote voordeel van digitale magazines: alle individuele data die je verzamelt over je lezers en het oneindig aantal gepersonaliseerde varianten dat je kan maken, gebaseerd op die data. Je kan op die manier gesegmenteerd of in real time content op maat presenteren.

Stel dat je een immobedrijf bent met kantoren over heel het land, dan kan iemand in functie van waar hij het magazine leest, een ander aanbod van huizen te zien krijgen. Of stel dat je lid bent van een sportclub, dan zou je magazine compleet kunnen gepersonaliseerd worden met de resultaten van je persoonlijke workouts en artikels die automatisch geselecteerd zijn in functie van de werkpunten die er zijn.

  1. Serendipiteit opbouwen

Om voorbij ‘gewoon nuttig’ te gaan, willen we dat mensen op andere content stuiten dan enkel datgene waar ze expliciet naar op zoek zijn. In de afgebakende ruimte van een digitaal magazine kan je een mooie mix maken van de hero-content die je lezers absoluut willen bekijken, afgewisseld met de verhalen die nuttiger zijn voor je merk of content waar mensen zelf nog niet aan gedacht hebben.

  1. DIY

Net zoals voor websites, bestaan er voor digitale magazines en hun broertjes longreads steeds handigere tools die het jou zeer makkelijk maken en ervoor zorgen dat je je budget kan stoppen in content creatie en distributie. Een mooi voorbeeld hiervan is CUSTMZ, een unieke content marketing tool. Die tools zorgen ook voor een output die werkt op alle schermen en onmiddellijk te bekijken valt, zonder downloads van allerlei apps, want daar hebben we echt geen zin meer in. 

Heerlijk magazine voor en over de legendarische Porsche 911. Technisch heel eenvoudig qua structuur en opbouw, het zijn de beelden en video’s die het zijn aantrekkelijkheid geven. Leuke gimmick, het magazine lees je in welgeteld 9 minuten en 11 seconden.

digitale-magazines-the-high-note

Magazine van The Fat Lady, met in deze editie o.a. visies over content marketing, storytelling en hoe je awards kan winnen. Overzichtelijke structuur en navigatie, waar je zowel lineair als gericht door het magazine kan gaan.

Tendenzen

  • Distributie & promotie: betere content maken kost geld. Elk stukje content dat gecreëerd wordt, moet daarom maximaal renderen. De voorbije jaren werd al sterk ingezet op promotie en distributie. Die tendens zal alleen maar toenemen. In de VS krijgen we nu al verhoudingen 20% content creatie/ 80% promotie en distributie.
  • Repurposing & recycling: ook dit is een gevolg van het maken van meer kwalitatieve content. Er zal gekeken worden hoe een bepaald stuk of video op zoveel mogelijk (relevante) plaatsen kan ingezet worden, al dan niet in verschillende vormen. En na verloop van tijd kan er gekeken worden hoe die content, mits enkele aanpassingen, een tweede leven kan krijgen. Iets dat Google ook waardeert overigens.

Do’s 

  • Zoek een duidelijke, onderscheidende sweet spot;
  • Maak gebruik van alle middelen die digitaal je biedt: interactie, animatie, links met sociale media, conversie;
  • Creëer veel ingangspunten: de headline, het verhaal, de beelden, de GIF, de video; hou de lezer vast;
  • Segmenteer: moeilijk te verwezenlijken in print, maar digitaal kan je in principe zoveel versies maken als je wil.

Dont’s

  • Start niet vanuit print, de site van een krant ziet er ook niet uit als een krant;
  • Maak het magazine niet te lang: gemiddelde leestijd is 5 tot 10 minuten. Wat kun je in die tijd bekijken?
  • Apparaten als tablets en smartphones zijn slechts middelen, alles begint bij je verhaal en hoe je dat invult.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.