Communicatie in de farmasector is een mijnenveld. De regels zijn zeer streng en concurrenten liggen voortdurend op de loer om elkaar te betrappen op een overtreding. Contentmarketing biedt hier een pak mogelijkheden. Meer nog, door customer centered te denken, krijgen slimme farmamerken de aandacht én sympathie van het publiek.

Adverteren voor medicatie is streng gereglementeerd. De overheid legt een hoop restricties op. Een farmaproducent mag bijvoorbeeld niet suggereren dat een medicijn daadwerkelijk geneest. Het is ook verboden om medicatie te laten aanbevelen door professionals, wetenschappers of bekende mensen. En vooral: enkel geneesmiddelen verkrijgbaar zonder voorschrift mogen gepromoot worden bij het grote publiek.

Je kunt in sommige gevallen adverteren, maar een advertentie is heel erg éénrichtingsverkeer en veel informatie kun je er niet in kwijt. Mensen gaan dan liever zelf op zoek naar een antwoord bij dokter Google.

Een goed startpunt voor je communicatieverhaal als farmaproducent is de patiënt zelf. Kijk verder dan het medisch verhaal, toon begrip voor patiënten en leef je in hun wereld in. Hoe gaan patiënten om met hun ziekte? Deze vier cases tonen hoe je, zonder het medicijnkastje te openen, mooie en geloofwaardige verhalen brengt.

Stoppen met roken met de Quitter’s Circle

Stoppen met roken is allesbehalve gemakkelijk. Zeker in je eentje. Daarom helpen Pfizer en de American Lung Association verstokte rokers. De Quitter’s Circle is een online community voor stoppende rokers en hun omgeving. Het platform biedt informatieve, sociale en financiële steun. Hun leuze: “Join us in celebrating each smokefree day.”

Meer zelfs: de Quitter’s Circle heeft een eigen app. Rokers die willen stoppen, kunnen er onder andere een team supporters mee verzamelen of een persoonlijk plan opstellen.

Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat 85 % van de rokers zich zorgen maakt om hun gezondheid, maar slechts 36 % is daadwerkelijk van plan te stoppen. Pfizer heeft geen specifieke producten om te helpen bij de rookstop, maar hun initiatief creëert veel goodwill bij het publiek en de medische wereld.

Leven met MS: Living Like You

De precieze oorzaak van MS (multiple scerose) is nog steeds niet gekend maar we weten wel al heel veel over de ziekte. Die informatie vormt mee de basis van het platform Living Like You, een initiatief van Novartis. Novartis streeft naar de juiste behandeling op het juiste moment. Dan moet je wel breder kijken dan de medische situatie, vandaar deze website.

MS-patiënten delen er hun verhaal, over een wijde variatie aan topics zoals sporten, stress, daten, ouder worden, enzovoort. Zoals ze het zelf omschrijven: patiënten zijn meer dan mensen die moeten leven met een ziekte. Het zijn mensen die leven, hopen en dromen.

farma-content-living like you_700

Get Old

Nog eentje uit de stal van Pfizer. Get Old, een mooie website die wil inspireren om te blijven dromen. Ongeacht hun leeftijd.

De Amerikaanse farmareus kiest voor deze website omdat hij zijn klanten meer levenskwaliteit wil bieden. Innovatie gaat voor Pfizer verder dan medicijnen die je gewoonweg ouder laten worden. Ook de latere levensjaren verdienen het om à volonté gevierd en geleefd te worden.

De website bestaat uit verschillende categorieën (familie & relaties, lifestyle & reizen,...) met  inspirerende en nuttige artikels die worden verspreid via Facebook, Twitter en visuele afgeleiden voor Instagram en heel wat interactie losweken.

farma-content-get old_700

Wij hebben Crohn & Wij hebben colitis

Een project van The Fat Lady ten slotte, voor Takeda. Het farmabedrijf wil patiënten met chronische maag- en darmkanaalontstekingen en hun omgeving zo goed mogelijk bijstaan,. De ziekte is ongeneeslijk en heeft een grote impact op het dagelijks leven van patiënten. Werken, sporten of een avondje uit worden grote opgaven.

The Fat Lady koos voor een blogplatform voor en door lotgenoten. Met een warme en persoonlijke aanpak, zonder taboes.

Het werk voor Takeda werd bekroond met een bronzen Cuckoo Award en werd finalist op de Content Marketing Awards in Cleveland.

Naar aanleiding van Wereld IBD-dag lanceerden we het videoformat ‘De uitdaging’. In dit format gaan Crohn- en colitispatiënten een persoonlijke uitdaging aan. Samen met Takeda overwinnen ze de obstakels die de chronische ziektes met zich meebrengen. Crohnpatiënt Benny beet de spits af en kreeg hulp van niemand minder dan Johan Museeuw.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.