fbpx

Is mijn contentmarketingstrategie nog up to date?

Is mijn contentmarketingstrategie nog up to date?

De contentstukken die vorig jaar voor zo’n goede conversie zorgden, doen ineens niets meer. Wat is er aan de hand? De wereld staat niet stil, je concurrenten ook niet … Sluit je content nog wel aan bij de noden van je doelgroep? Vinden ze je content nog? Tijd om eens diep in de cijfers te duiken en alle elementen van je gedocumenteerde contentmarketingstrategie een update te geven.

Doelstellingen en hoe je ze gaat meten. Stel jezelf opnieuw kritisch de vraag: wat wil ik bereiken met mijn content? Meer naamsbekendheid? Meer producten verkopen? Door je online succes te meten kom je al een heel eind.

De doelgroep, onderverdeeld in segmenten, persona’s en customer journey’s. Wie wil je bereiken? Heb je aparte plannen nodig per doelgroep of niet? Zet een of meerdere persona op per segment en bepaal de customer journey van die groep.

– De sweet spot. Als iemand iets ziet van mij, wat moeten ze dan onthouden? Wat maakt mijn merk uniek? Kijk naar je klanten en naar je merk. Wat heb je zelf te bieden en hoe onderscheidend is dat ten opzichte van je concurrenten. Hou ook rekening met trends en evoluties, de context kortom. De plek waar al die elementen samenkomen: daar zit jouw sweet spot.

Bron: www.triadadv.com

Contentpijlers. Beschrijf de meta-thema’s waaraan je je content ophangt. Met die pijlers ga je aan de slag om je hero-, hub- en hygiënecontent te bepalen. Ze zijn ook een vertrekpunt om de formats op te zetten.

Hoe ziet mijn content eruit? Leg tone of voice en visuele stijl op voorhand vast. Hoe ziet een Facebookpost eruit en welke beelden gebruik ik daarvoor? En op Instagram? Of op LinkedIn? Je beeldbeleid hangt vast aan je kanaal. Zorg voor herkenbaarheid zonder eenheidsworst te creëren.

Distributie. Besef dat er gigantisch veel content wordt geproduceerd, elke dag opnieuw. Gewoon heel goed zijn is niet voldoende, je moet zorgen dat je content zijn weg vindt naar je doelgroep. Evalueer regelmatig je kanalen: zit je doelgroep daar nog of zijn er ondertussen betere alternatieven?

Hoe uitgebreid is je contentmarketingstrategie?

Koen Denolf, contentstrateeg bij The Fat Lady: "Of je nu een groot of klein bedrijf bent, je strategie bevat altijd deze elementen. Wel is de kans groot dat je als grote speler meer doelgroepen zal hebben die je op andere manieren wil bereiken. Daar werk je aparte contentmarketingstrategieën voor uit. Onze klant, Universiteit Gent communiceert met meerdere groepen: personeel, studenten, studiekiezers, alumni en de maatschappij. Voor elk van die doelgroepen hanteren we een verschillende strategie."

Hoe hou je je contentmarketingstrategie up-to-date?

Koen Denolf: "Je contentmarketingstrategie is een levend iets. Monitor voortdurend al je inspanningen en doe onderweg al kleine verbeteringen. Op vaste momenten doe je een grondige analyse van content, kanalen en segmenten. Op basis van die inzichten pas je je strategie aan. Als je ziet dat bepaalde posts op Instagram heel goed werken, dan voeg je die informatie toe aan je gedocumenteerde contentmarketingstrategie. Zet er letterlijk in welke soorts posts werken, met welke segmentatie en welke sponsoring. Zo kan iedereen die op het project werkt hier altijd op terugvallen. Hetzelfde geldt voor zaken die slecht werken. Zo maak je geen twee keer dezelfde fout."

Bron hoofdbeeld: www.glamour.com

Wil je je contentmarketingstrategie up-to-date houden?

We geven je maandelijks tips in onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.