fbpx

Sterke copy voor jouw contentmarketingstrategie

Sterke copy voor jouw contentmarketingstrategie

Hoe zorg je ervoor dat je content meer onderscheidend en diepgaander is dan die van je concurrenten? Tijdens Contentmarketing en Webredactie in Utrecht pikten we deze tips op van Amy Harrison van ‘Write with influence’.

Maak content voor elke fase van de customer journey

Jouw content heeft geen makkelijke opdracht:

  1. Allereerst moet het mensen aantrekken.
  2. Vervolgens moet je content hen helpen om antwoorden en oplossingen te vinden.
  3. Ten slotte probeer je hen ervan te overtuigen dat jouw brand de geschikte en betrouwbare partner is om mee in zee te gaan.

Jouw content speelt dus in op de hele customer journey. Met een sterke sweet spot en respect voor de SEO-regels kom je al ver maar niet ver genoeg. Goed geschreven copy is daarbij een must.

customer-journey
Voorbeeld van een customer journey en de verschillende fases waarop je content moet inspelen Bron: www.blog.hubspot.com

Sterke copy als brandstof voor je contentmarketingstrategie

Hoe kun je met je copy (potentiële) klanten overtuigen om iets te doen zonder hen het gevoel van ‘moeten’ te geven? Probeer hen te overtuigen met content die hen echt verder helpt en die een meerwaarde biedt. Uit onderzoek blijkt dat mensen slechts 2,4 van de tien merken echt onmisbaar vinden terwijl de rest inwisselbaar is. Dat pleit dus voor goede, inhoudelijk verhalen in plaats van verhalen over je merk. Helaas pakken veel bedrijven dit verkeerd aan. Amy geeft hiervoor 5 redenen:

amy-harrison-contentmarketingstrategie
“Sterke copy is de brandstof voor je contentmarketingstrategie” Bron: www.congreswebredactie.nl

1. Contentcreatie gebeurt vaak zonder een proces of systeem

Vaak gaan bedrijven intuïtief aan de slag waardoor ze dezelfde zaken schrijven als hun concurrenten. Zo pak je het anders aan:

2. Bedrijven doen een beroep op ‘een’ copywriter.

Wat is het uiteindelijke doel van je content? Leads genereren. Want zonder conversie geen business. Je hebt dus een resultaatgerichte schrijver nodig. En daar wringt vaak het schoentje.

Amy haalt de ‘Pro Copywriter survey 2017’ aan als voorbeeld. Hierin gaven copywriters hun motivaties weer om te werken voor een opdrachtgever. Wat blijkt:

· 39% gaf aan dat geld de grootste motivatie is: een betalende opdracht yes!

· 28% doet het voor de creativiteit

· Slechts 12% gaf aan dat ze resultaat voor de opdrachtgever wil opleveren …

Amy hamert erop dat de copywriter jouw markt en bedrijf moet leren kennen en begrijpen. Dat vraagt misschien meer tijd en investering maar zal opbrengen met betere, relevantere en diepgaande content die jouw doelgroep aanspreekt.

Even snel een copywriter inschakelen, is dus niet de ideale manier.

bert-ernie
Het rendeert om een ‘long term relationship’ aan te gaan met de juiste content creator. Bron: www.theverge.com

3. Templates zijn niet de heilige graal

Binnen een bestaande template werken, kan handig zijn: de opdrachtgever kan makkelijk de briefing opstellen en de copywriter krijgt een duidelijk kader. Maar op deze manier schrijf je in functie van de beschikbare ruimte; niet voor de best mogelijke content en dus ook niet voor je doelgroep.

Goede content heeft zijn eigen vorm en ruimte nodig. Met generieke, oppervlakkige en korte copy ga je het niet redden.

content-template
Bron: www.elita.aisushi.co

4. Copywriters moeten zich baseren op slecht gemaakte persona

De juiste persona’s creëren is belangrijk zodat de copywriter weet voor wie hij schrijft. Verlies je daarbij niet in onrealistische details. De naam van de hond van je persona is bijvoorbeeld niet relevant. Nodeloze details leveren geen betere content op, op maat van je doelgroep. Baseer je op research voor je persona’s en ga niet uit van veronderstellingen.

persona-details
Vermijd nutteloze details bij je persona beschrijving Bron: www.venngage.com

5. De verkeerde vragen worden gesteld.

Vaak spelen we op safe. Dit geldt zowel voor de opdrachtgever als voor de copywriter. Vertrekken vanuit de vraag ‘waarom koopt mijn ideale klant mijn product’ is te gemakkelijk. Vraag je eerder af waarom je ideale klant je product NIET koopt.

Vertrouwen is immers het allerbelangrijkste. Stel jezelf de volgende vraag: hoe kunnen klanten problemen ervaren met jouw industrie, product of dienst? Op die ‘pains’ kan je dan creatief inspelen met je content.

De copywriter zit in de front seat van jouw contentmarketingstrategie

Je content marketing staat of valt met de kwaliteit van je content. Zorg er dus voor dat je naast een uitgekiende contentmarketingstrategie met sterke sweet spot, persona’s, customer journey, distributie ook goede content hebt waar je je mee kan onderscheiden. Ga ook niet te licht over de keuze van copywriter, maar geef hem of haar de tijd om de markt en je bedrijf te leren kennen.

Staat jouw contentmarketingstrategie nog niet scherp? Of loop je vast op de contentcreatie?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

In onze nieuwsbrief vind je elke maand inspiratie en concrete tips waar je mee aan de slag kunt.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug