THE FAT FIVE 10:
politiek, podcasts en play-offs

Deze keer meren we aan bij Dinner On The Lake, een feeëriek restaurant dat customer centricity duidelijk hoog in het vaandel draagt. In onze tiende vlog praten we na over de verkiezingsresultaten en hebben we het over podcasts en voetbal!

Mis geen enkele aflevering van onze vlog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

1. Hoe win je de verkiezingen?

De winnaar van de verkiezingen scoorde met z’n communicatie door de doelgroep centraal te zetten. Ze vertrokken vanuit de noden, vragen en angsten van hun kiezers. Daarbovenop hebben ze aan slimme targeting gedaan op social media en de doelgroep duidelijk gevonden.

Misschien relatief nieuw bij ons, maar deze customer centric strategie werd al eerder toegepast door internationale politici. Denk maar aan Alexandria Ocasio-Cortez. Als democraat zetelt ze sinds 2019 in het Huis van Afgevaardigden. Met haar 29 jaar oud is ze het jongste vrouwelijke congreslid ooit. Door vooral te praten met de mensen die zich teleurgesteld en ontmoedigd voelen, heeft ze een klantgerichte campagne opgezet. Ze spreekt haar kiezers rechtstreeks aan en toont dat ze één van hen is. Een succesvolle brandingstrategie. Ze springt eruit door zich onder de mensen te begeven en contact te maken met de kiezer.

De politieke boodschap draait niet om de politicus zelf. Alles draait tegenwoordig om de kiezer. Politici moeten een vertrouwensband opbouwen met hun volgers en inspelen op de vragen, wensen en behoeftes van hun (potentiële) kiezers.

2. The rise of podcasts

In de jaren 80 werden ze nog audioblogs genoemd. Nu hebben we het eerder over podcasts (een samentrekking van iPod en broadcast). Het ziet ernaar uit dat podcasts here to stay zijn. Overweeg je zelf een branded podcast te maken? Stel jezelf dan eerst de volgende vragen:

  • Wat is het doel van de podcast? Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid en herkenning creëren? Of een community opbouwen rond je podcast?
  • Welke content ga je erop delen? Met contentpijlers heb je een kapstok om thema’s of rubrieken uit te werken.
  • Welke formats komen aan bod? Ga je voor interviews in een studio, op straat, op verschillende locaties,..? Heb je een vaste uitsmijter?
  • Hoe vaak komt er een nieuwe podcast uit en hoe lang is elke aflevering? Hier ga je vooral je budget en tijd goed moeten inschatten.
  • Wie wil je bereiken? Wat wil deze doelgroep horen? Doe onderzoek en verzamel zoveel mogelijk informatie over hen zodat je gerichte content kan ontwikkelen.

Een branded podcast is volledig in handen van jouw merk. Je kan ervoor kiezen om je merk expliciet of – beter nog – impliciet aan bod te laten komen. Denk aan trends binnen je vakgebied die je doelgroep kunnen inspireren, interviews met invloedrijke personen uit je sector of tips & tricks waar mensen zelf mee aan de slag kunnen.

Netflix lanceerde een podcast waarin ze dieper ingaan op hun ‘true crime’ series zoals Making A Murderer. Interessante materie voor fans die meer behind the scenes willen kijken.
In de podcast Fortune Favors the Bold heeft Mastercard het over hoe we met geld omgaan en de ongeschreven regels van geld bezitten en uitgeven.

3. Make it stand out

Hoe kies je op welk kanaal je je video verspreidt? Veel hangt af van de doelstelling achter je video. Wil je meer interactie of betrokkenheid creëren? Wil je je imago versterken en dus meer awareness creëren? Of wil je vooral meer traffic naar je website?

Zowel YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest als LinkedIn zijn geschikte kanalen om je video’s op te verspreiden. Hou er wel rekening mee dat je op bepaalde kanalen beter kortere video’s deelt zoals op Instagram en Pinterest. Op Facebook kan je gerust een video van enkele minuten delen, maar maak je boodschap wel meteen duidelijk zodat je de kijker triggert om te blijven kijken. Een sterke video wordt wel degelijk bekeken.

Nederlandse Spoorwegen deelt verschillende videoformats op YouTube, Facebook, Instagram en Twitter.

Je kan ook kiezen voor een multichannelstrategie: dit wil zeggen dat je voor elk kanaal andere content produceert. Zo geef je je doelgroep een reden om je op verschillende kanalen te volgen.

4. 20 Thoughts Before Noon 2019 in het teken van customer centricity

Een klantgerichte aanpak betekent dat je je klant begrijpt. Op een manier die beleving staat centraal plaatst. Customer centric marketing helpt om meer klanten voor je te winnen en om je huidige klanten te behouden. Hoe blijf je de concurrenten een stap voor? En kan er sprake zijn van te veel customer centricity?

Gelukkig staat de volgende editie van 20 Thoughts Before Noon helemaal in het teken van customer centricity! Jij komt toch ook?

Benieuwd hoe het er vorig jaar aan toeging? Bekijk de aftermovie:

5. #BluvnGoan

Een opvallende trend: merken die zelf uitgever worden. Zo kan je via eigen kanalen werken met content uit eigen huis.

Ook Club Brugge sprong op die kar en creëerde videocontent naar aanleiding van de Play-Offs. De club toonde in de reeks #WeNeverWalkAlone beelden achter de schermen, tot in de kleedkamers, en gaf hun fans zo een unieke blik op de werking van de voetbalploeg. Waarom? Zo konden spelers en fans de Play-Offs sámen beleven. De club betrekt zijn fans in de video’s en creëert zo een groot communitygevoel.

Met meer dan 45.000 weergaven is de vierde episode de populairste video van de #WeNeverWalkAlone-reeks.

Mis geen enkele aflevering van onze vlog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Mis geen enkele aflevering van onze vlog en

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.