De uitdaging
Hoe toon je als grote houtverwerker dat je duurzaamheid ernstig neemt? Ons antwoord: communiceer uitgebreid én herhaal.
Het Houtverhaal van Unilin
Hoe toon je als grote houtverwerker dat je duurzaamheid ernstig neemt? Ons antwoord: communiceer uitgebreid én herhaal.
Door geloofwaardig en transparant te communiceren, vermijd je de indruk van greenwashing.
Als je communiceert over duurzaamheid, doe het dan grondig en uitgebreid. Bondige communicatie kan averechts werken en het idee creëren dat je claims rond duurzaamheid niet serieus zijn.
Door geloofwaardig en transparant te communiceren, vermijd je de indruk van greenwashing.
De houtsector wordt vaak als ouderwets en vervuilend gezien. Unilin wilde dat beeld bijstellen door open te zijn over:
We maakten een documentaire van 14 minuten en deelden ze op in vier afleveringen die elk een ander aspect van Unilins duurzame houtverwerking belichtten:
De documentaire toont de hele houtverwerkingscyclus van Unilin. Experts van Unilin leggen het proces uit en een professor van de UGent schetst het duurzame karakter van hout. Het brengt extra onderbouwing van de duurzame claims.
Vanuit deze content creëerden we: vier overzichtelijke reportages van 4 minuten, korte teasers voor social media en Instagram stories en reels.
Bovendien bouwt een reeks artikels voort op wat in de video's aan bod komt. Van duurzaam houtbeheer over recyclage tot zelfs het omzetten van houtafval naar groene energie, geen enkele fase uit het proces blijft onderbelicht. Ze werden gepubliceerd op een speciaal voorziene contenthub.
We analyseerden de resultaten van de ‘eerste fase’ en stuurden onze aanpak vervolgens bij.
Zo’n aanpak vraagt natuurlijk een investering. Om ervoor te zorgen dat het geld en de middelen niet naar een one off gingen, kozen we ervoor om de content te repurposen.
De boodschap en de inhoud blijven overeind, ook na een aantal jaar, en kunnen dus ‘gerecycleerd’ worden. Toch was het geen pure copy-paste:
We analyseerden de resultaten van de ‘eerste fase’ uitgebreid. De learnings die ons dat opleverde, gebruikten we om de aanpak te tweaken, zowel inhoudelijk als op vlak van distributie:
Net zoals Unilin hout een zolang mogelijk leven geeft, dachten wij na over hoe we de content zolang mogelijk ‘in de keten’ kunnen houden.
‘Wave 1’ leverde al sterke resultaten op, maar 'Wave 2' ging daar nog een stuk boven.
En ook op conversie draaiden we goed, terwijl dat geen primaire doelstelling was.
0
0
0%
+0%
Voor deze case wonnen we een Boca Award
Silver - Best Sustainable Strategy