Naar de hoofdinhoud

Jongeren sensibiliseren én engageren

Cybersecurity voor -18-jarigen voor DNS Belgium

DNS CASE HEADER

De uitdaging

Jongeren zitten niet te wachten op op de zoveelste sensibiliseringscampagne. Hoe kan DNS Belgium hen toch helpen om hun online accounts beter te beschermen? 

DNS Belgium voor jongeren

DNS Belgium waakt over de veiligheid van het internet in België.

Omdat veel jongeren kwetsbaar zijn online, wil DNS Belgium hen helpen bij het creëren van sterke en unieke wachtwoorden. Zo lopen ze minder kans om het slachtoffer te worden van identiteitsdiefstal, phishing of schending van privacy.

Maar hoe bereik je een doelgroep die niet wakker ligt van wat een voor hen onbekende organisatie hen wil vertellen? 

Jongeren hechten heel veel waarde aan boodschappen van peers en creators.

Yasmine De Wilde

Yasmine bol

Naar wie wil Gen Z wel luisteren? 

We gingen in gesprek met 12- tot 16-jarigen. Daaruit kwamen drie belangrijke inzichten:

  1. Jongeren volgen weinig merken en swipen weg bij reclameboodschappen;
  2. Jongeren hechten heel veel waarde aan boodschappen van peers en creators;
  3. De meeste jongeren zijn vooral actief op Instagram, TikTok en Snapchat. 

Op basis van deze inzichten besloten we samen te werken met jonge creators en hen content te laten maken en delen via hun eigen accounts.

Daarbij gaven we de creators duidelijke instructies en werkten als één team samen aan het eindresultaat.

Een gerichte funnel naar hun hart

Content marketing gaat over publiek opbouwen én vasthouden. Onze beproefde methode daarvoor is steeds het 3H-model.

Hero: Verleiden met leuke videocontent

In de awarenessfase was de inzet om met opvallende content zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Samen met de creators maakten we een aantal video's om het thema 'onveilige wachtwoorden' op een leuke manier top of mind te maken bij de doelgroep. 

Creators deelden de video's op hun eigen kanaal. Wij ondersteunden de content met Spark Ads (een manier om organische content in te zetten als advertentie op TikTok.)

Hub: overtuigen met tips van jonge creators

Eens de aandacht gevestigd op de problematiek, konden we verdiepen met how-to-content. In deze instructievideo's vertellen jonge creators hoe je een sterk en veilig wachtwoord maakt. We richtten ons qua targeting op jongeren die de bovenstaande video's al gezien hadden. 

 

Hygiene: gedrag veranderen met concrete learnings

Tot slot toonden we de doelgroep animaties met heel concrete to do's. Deze video's zetten we via het profiel SafeNotSorry organic en paid in op TikTok, Snapchat en Instagram. 

Resultaten van onze aanpak

We hebben alle video's zowel organisch als paid ingezet op de kanalen van de creators. De Hero-video's deelden we op TikTok, het populairste kanaal onder 12- tot 16-jarigen. Alle andere video's werden ook gedeeld op Instagram en Snapchat.

De resultaten overtroffen alle verwachtingen.

  • 9.155.945 impressies

Bereik per kanaal:

  • TikTok: 294.906
  • Instagram: 284.918
  • Snapchat: 392.276

Maar ook:

  • 1.815.309 kwalitatieve video views
  • een gemiddeld uitkijkpercentage van 6%

En ook de jonge creators kregen veel reacties op de video's:

  • Impressies

    0

  • Totaal bereik

    0

  • Video views

    0

  • Uitkijkpercentage (gem)

    0%

DNS CASE REACTIES CREATORS 2
DNS CASE REACTIES CREATORS 1

Wat kan jij leren van deze case?

  • Les 1. Vertrouw op de funnel aanpak. Schets eerst breed het probleem en loods je doelgroep vervolgens stap voor stap naar meer diepgaande content die hen helpt.
  • Les 2. Communiceer op de kanalen waar je publiek aanwezig is, via de mensen die ze vertrouwen en in de taal die ze waarderen.
  • Les 3. Werk met open geest met creators samen. Zij weten perfect wat leeft bij hun volgers. Maak vooraf duidelijke afspraken, maar geef hen voldoende vrijheid om hun eigen ding te doen.