Hoe Takeda resoluut kiest voor een duurzame relatie met haar doelgroep
Een relatie opbouwen met je publiek is één van de belangrijkste doelstellingen van content marketing. Pharmaceutisch bedrijf Takeda bewees dat het de problemen van patiënten begreep en won zo hun vertrouwen.
Speel in op de noden van je publiek
De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa – twee chronische ontstekingsziektes van de darm – hebben een enorme impact op het dagelijkse leven. Een fulltime job, gezellig op restaurant met vrienden, onbezorgd sporten of reizen… niets is nog vanzelfsprekend. Patiënten raken snel geïsoleerd en botsen op onbegrip omdat zo weinig mensen hun aandoening kennen.
Een contenthub met persoonlijke verhalen
Om patiënten te steunen en hun omgeving te informeren over de impact en de gevolgen van de ziektes, hebben we twee contentplatformen (ofwel contenthubs) opgestart.
Hoe is het om te leven met Crohn of colitis? Deze vraag werd de sweetspot van onze content. We kozen voor een zeer warme benadering met persoonlijke verhalen van patiënten en mensen uit hun omgeving.
Bereik opbouwen met een slimme distributie
Er zijn in België naar schatting 35.000 patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Het afgelopen jaar bezochten meer dan 119.000 mensen de content hubs. We mogen gerust stellen dat we de volledige doelgroep, maar ook de omgeving van de patiënten (familie, collega’s…) en de medische community hebben bereikt.
Het distributieplan combineert gesegmenteerde ads op Facebook, maandelijkse nieuwsbrieven, posters in ziekenhuizen, een ambassador program en PR.
Een hechte en betrokken community
In amper 1,5 jaar tijd wonnen we het vertrouwen en het respect van patiënten en de medische wereld. Met een sweet spot die mensen raakt, veel geduld en hard werk, bouwden we een publiek op dat ons beloont met hun loyaliteit en betrokkenheid.
Content hub
119.080
bezoekers per jaar
Newsletter
35%
click-to-open rate
Social media
6,98%
gemiddelde engagement rate (benchmark Health & Beauty: 0,10%)
Video ‘De Uitdaging’
64,58%
gemiddelde video view rate