fbpx

The Fat Five 09:
Mother of Dragons en het einde van social media

Met de zoveelste coworking space annex bar maak je het verschil niet meer. Hoe val je dan wél op? Door het anders te doen dan de rest en je eigen sweet spot te vinden. Dat weet ook Bar Brutaal, waar we het deze maand hebben over oorlogsmisdaden, het einde van social media en stormen.

1. Wars are not a game

Welk personage in Game of Thrones zal het seizoen afsluiten met de meeste oorlogsmisdaden op z’n kerfstok? Schrik niet als het Mother of Dragons, Daenerys Targaryen blijkt te zijn! Volgens het Australische Rode Kruis heeft ze – intussen wellicht meer – 15 overtredingen begaan. Een slimme campagne van het Rode Kruis: in Game of Thrones zijn deze misdaden misschien wel fictie, in veel andere landen zijn ze jammer genoeg dagelijkse kost.

Bron: www.redcross.org

Ook mensenrechten zijn niet vanzelfsprekend. In het teken van het 70-jarig bestaan van de mensenrechten lanceerden we een contentcampagne voor Universiteit Gent om studenten, personeel en het brede publiek bewust te maken van het belang ervan. We daagden hen uit om kritisch na te denken over de mensenrechten.

Zo lanceerden we een candid cameravideo, gepromoot via social media. De vraag: waren studenten bereid om hun mensenrechten op te geven in ruil voor een Black Fridaykorting?

De contentcampagne lokte heel wat reacties uit, zowel positief als negatief, maar het doel werd bereikt: één week lang werd er gediscussieerd over het belang van mensenrechten.

2. Quality content van de maand

Hoe maak je complexe materie toegankelijk? Met content marketing. Zo slaagde het Nederlandse bureau Zandbeek erin om de de ‘location intelligence‘ van het Nederlandse bedrijf Geodan begrijpbaar te maken. Hoe? Door eenvoud te creëren met eenduidige, gerichte vragen die toegankelijk zijn.

Geodan positioneert als uitgever met het platform The Meridian: een contenthub met cases over location intelligence. Hoe anticipeer je op stormweer? Wordt het weer extremer? Wat is de toekomst van crisismanagement? Het zijn maar enkele vragen die onderbouwd beantwoord worden op het platform. Én die de eindeloze mogelijkheden van location intelligence uiteenzetten. Zandbeek bewijst met deze case dat zelfs de meest complexe materie met een slimme strategie interessant en relevant is.

Nog een heikel communicatiepunt: hoe communiceer je over gevoelige thema’s? Denk bijvoorbeeld aan begrafenisondernemers: hoe communiceer je over een dienst waar veel mensen zich oncomfortabel bij voelen? Het Amerikaanse bedrijf Undertaking LA gebruikt humor én kwalitatieve content om z’n diensten bekend te maken met het YouTube-kanaal Ask a Mortician.

3. LinkedIn wordt volwassen

Intussen staan ze live: de nieuwe reactiemogelijkheden van LinkedIn. Een poging van LinkedIn om Facebook en Instagram achterna te gaan? Het geeft alvast de indruk meer in te willen zetten op engagement en interactie, maar ook met de mogelijkheid om mensen te taggen. In november 2018 liet het platform nog weten dat ze Stories aan het testen zijn.

In het recentste rapport van Microsoft, dat in 2015 LinkedIn overnam, blijkt dat engagement on the rise is op het platform met een stijging van 24% in online sessies. De nieuwe interactiemogelijkheden zullen dit getal wellicht nog doen opkrikken. Ben je nog niet aanwezig op LinkedIn? Twijfel je of het kanaal – of eender welk social media kanaal – wel iets voor jouw merk is? We helpen jou bepalen welke kanalen je moet inzetten.

4. Weg met socials!

“This isn’t the end, it’s just the start of something new.” Zo eindigde cosmeticamerk Lush UK de mededeling – ironisch genoeg op Twitter – dat ze per direct stoppen met hun social media kanalen. Verrassend? Niet per se. De social media algoritmes zijn onvoorspelbaar en daarom ook vaak frustrerend. Ook het feit dat Facebook een jaar geleden bekendmaakte posts van familie en vrienden voorrang te geven, geeft weinig hoop om er als merk nog bovenuit te schieten.

Lush UK nam afscheid van hun social media kanalen. Of er nog gaan volgen, is maar de vraag.

Hold up! Als merk hoef je nu niet halsoverkop al je social media kanalen overboord te gooien. Wel kan het interessant zijn om je kanalen eens grondig te evalueren. Wat brengen ze op in verhouding met het budget en de tijd die je erin steekt (ROI)? Wordt je content opgepikt? Doet je doelpubliek er iets mee?

5. Vier keer prijs

Waarom we meedoen aan award shows? Om ze te winnen uiteraard. Én om onszelf uit te dagen. Om het in de woorden van onze Creative Director Frank te zeggen: “Je bent in dit vak maar zo goed als je laatste werk.”

We gingen met vier prijzen aan de haal op de BOCA Awards: onze campagne voor Universiteit Gent, ons magazine voor ACV én onze eigen vlog vielen in de prijzen.

Wil jij ook awardwinning content maken? Of geen enkele aflevering van onze vlog missen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.