Naar de hoofdinhoud

Awareness met een beperkt budget

Een creatief idee voor colora

COLORA CASE HEADER

De uitdaging

Hoe laat je een hele stad weten dat er binnenkort een colora-winkel opent - en dat zonder groot mediabudget? 

colora Charleroi

colora, het bekende merk voor kleur en verfadvies, heeft in Vlaanderen een solide reputatie opgebouwd. In Wallonië is dat nog niet overal het geval

Toen colora besloot een winkel te openen in Charleroi, stonden ze voor een uitdaging: hoe maak je een nieuwe doelgroep enthousiast voor de verf- en kleurenspecialist? 

Een beperkt budget vraagt creativiteit. Zo kwamen we op het idee om in te spelen op de visie van de Carolo's.

Steven Vanhecke

Steven bol

Een frisse en positieve boodschap

Charleroi staat bekend als grijs en grauw, maar colora zag dit als een kans. Met een frisse en optimistische boodschap lieten we de Carolo's zien dat hun stad veel kleurrijker is dan ze denken. Zo speelden we in op hun trots en creëerden een herkenbare, relevante campagne. 

Les couleurs de Charleroi

Om de kleurrijke kant van Charleroi in kaart te brengen, stuurden we een fotograaf op pad. Zijn opdracht? Breng de meest kleurrijke plekken van Charleroi in kaart.

Deze foto's werden omgezet in een uniek kleurenpalet, dat de basis vormde voor alle communicatie rond de nieuwe winkel: 

  • Rouge Athenée
  • Vert Minier
  • Blue Cazier
  • Jaune Art Déco
COLORA CASE KLEURENPALET

Eerst gebruikten we dit visuele verhaal in advertenties op Instagram en andere sociale media om de inwoners van Charleroi nieuwsgierig te maken naar die nieuwe winkel in hun stad...

colora pour les Carolos

Vervolgens lanceerde colora de content reeks "colora pour les Carolos" - ook in hetzelfde kleurenpalet. Op sociale media beantwoordden de uitbaters van de nieuwe winkel de meest gestelde vragen van de inwoners: "Wat kan ik vinden in de winkel?", "Waar ligt de winkel precies?", en "Wie zal mij daar helpen?"

Alle vragen werden kort en helder beantwoord via Instagram Reels en Facebook Stories. Door in de taal van de lokale bevolking te communiceren en met een persoonlijke touch, wist colora een sterke connectie te maken met de inwoners van Charleroi. 

COLORA CASE CARROUSEL

Resultaten van onze aanpak

De content werd op sociale media ingezet naar een relevante doelgroep in de omgeving van Charleroi. Dit zijn de resultaten: 

Bereik per fase:

  • Les couleurs de Charleroi: 325.000
  • colora pour les Carolos: 225.000

CPM: onder €1

Engagement rates scoorden hoog op alle berichten:

  • Les couleurs de Charleroi: 6,5%
  • colora pour les Carolos: 8%
  • Totale bereik

    0

  • CPM

    <0

  • Engagement rate (gem)

    0%

Wat kan jij leren van deze case?

  • Les 1. Besteed aandacht aan de conceptuele fase van je communicatie. Een sterk concept trekt de aandacht en brengt je boodschap krachtig over.
  • Les 2. Maak gebruik van visuele storytelling. Door de kleurrijke plekken van Charleroi te tonen, creëerde colora een verhaal dat bij hun merk past en de doelgroep aanspreekt.
  • Les 3. Betrek je doelgroep. Door via sociale media actief de vragen van de inwoners te beantwoorden, bouwde colora een vertrouwensband op met de mensen die cruciaal zijn voor hun succes.