Naar de hoofdinhoud

Van saaie info naar sterke content

De UGent schakelt haar doelgroep in

UGENT CASE HEADER

De uitdaging

Hoe zorg je ervoor dat droge, praktische informatie op een aantrekkelijke en toegankelijke manier bij studenten terechtkomt - zonder dat ze afhaken? 

Wat moet een startende student weten? 

De start van van een nieuw academiejaar betekent een nieuwe lading studenten die hun weg moeten zoeken. Soms letterlijk, vaak figuurlijk. Om die groep (en ook wel de niet zo nieuwe studenten die een opfrissing kunnen gebruiken) door de weken te gidsen, heeft de UGent heel wat praktische info en tips.

Samen met enkele studenten zoals Arsène, die zelf al actief bezig zijn met content op hun social media, brengen we de tips op een authentieke manier tot bij de doelgroep. Of het nu gaat over waar je de beste spaghetti vindt of hoe een sportabonnement voor studenten werkt, ze vertellen het vanuit hun eigen leefwereld.

 

Gedeelde (blok)smart is halve smart

Een stap verder gingen we tijdens de examenperiode. Om de studenten te steunen, lieten we hen zelf vertellen hoe ze hun blokperiode ervaren. Ze namen de UGent-Instagram over en gaven tips, staken hun medestudenten een hart onder de riem en gaven toe dat het soms niet liep. We zorgden enkel voor een Instagram-proof set-up (toffe hashtag en highlights), de studenten deden de rest. 

UGENT CASE BLOKLIFE STORIES

Resultaten van onze aanpak

  • Start academiejaar: 

    Met een gemiddeld uitkijkpercentage van 3% en een engagement rate van 29% had de content impact.

     

  • Bloklife:

    De eerste resultaten geven alvast groene cijfers. Gemiddeld bereiken de stories tussen de 5.000 en 6.000 gebruikers. Het Instagramaccount zag een groei van 3% in het aantal volgers en het engagement rate ging met 120% omhoog ten opzichte van de maand ervoor.

 

 

  • Engagement start academiejaar

    0%

  • Uitkijkpercentage

    +0%

  • Bereikte gebruikers bloklife

    0

  • Engagement Bloklife

    +0%

Wat kan jij leren van deze case?

  • Les 1. Authentieke verhalen resoneren meer dan top-downcommunicatie
  • Les 2. Door hen actief te betrekken voelt de doelgroep zich gehoord en maken ze deel uit van de community.
  • Les 3. Deze aanpak versterkt zowel de band met de UGent en haar doelgroep als de onderlinge connecties binnen de gemeenschap.