Naar de hoofdinhoud

Cybersecurity voor ouderen

DNS Belgium kiest voor een andere aanpak

DNS OUDEREN CASE HEADER

De uitdaging

Bestaande online content over cybersecurity geraakt niet altijd tot bij ouderen, nochtans een kwetsbare doelgroep. Hoe kan DNS Belgium hen toch sensibiliseren?

DNS Belgium beschermt internetgebruikers tegen kapers op het www.

Een doelgroep die op dat vlak moeilijker te bereiken is, zijn ouderen. Ze zijn (meestal) digitaal niet even goed ‘geletterd’ als jongere generaties. Net daardoor geraken ze vaker verstrikt in de netten van phishers.

DNS Belgium wil die ouderen helpen om geen slachtoffer te worden van online fraude, en zocht daarom een andere weg.

Ouderen kijken naar hun omgeving voor hulp. Daarom richten we onze contentpijlen op hén.

Elien Popelier

Elien bol

Via-via wérkt

Onderzoek door DNS Belgium bij ouderen wijst uit dat ze het vaakst naar hun omgeving kijken voor hulp.

Want hun (klein)kinderen, buren en zorgverleners? Dat zijn vaak digital natives. Dus richtten we onze contentpijlen op hén.

We gaven ze tools om phishing helder uit te leggen, maar ook praktische tips om aan preventie te doen. We bouwden het platform samenveiligonline.be met 3 contentlagen.

Door in twee waves te werken (voor- én najaar 2025) nemen we de learnings van de eerste wave mee. Zo kunnen we content bijwerken waar nodig om de tweede wave te optimaliseren.

1. Getuigenisvideo’s

Niet van de slachtoffers zelf. Wél van mensen uit hun omgeving. Van welke vorm van phishing was er sprake? Hoe gingen zij om met de situatie? En hoe boden ze hulp?

DNS OUDEREN CASE FOLDER

We zetten de content in naar een brede doelgroep, want iedereen kent wel iémand die online hulp kan gebruiken.

Pauline Lannoo

Pauline bol

2. Praktische artikels

In uitgebreide artikels op de website leggen we in eenvoudige taal uit hoe het gesprek start met je (groot)ouder of oudere buur. We geven ook aan hoe je concrete afspraken maakt en hoe je hen kan helpen bij twijfel of na fraude.

3. FAQ’s en uitlegtools

Tot slot voorzien we op de website korte, duidelijke antwoorden op digitale vragen. We mijden technisch jargon en kiezen bewust voor eenvoudige en toegankelijke taal. Op deze manier kunnen we digitaal kwetsbare profielen beter helpen.

 

Online ft. offline

Hoe we deze content strategisch inzetten online? Naar een brede doelgroep. Want iedereen kent wel iémand die hulp kan gebruiken online of twijfels heeft.

Maar, daar bleef het niet bij. We vervolledigden de campagne offline: met folders voor de ouderen zelf. Om hen bewust te maken van de gevaren en aan te moedigen om hulp te vragen.

Voor technische en praktische info linkten we naar partnerorganisaties zoals SafeOnWeb. Deze content bestaat al én is kwalitatief. Geen nood of reden om die te gaan reproduceren dus.

Wat kan jij leren van deze case?

  • Les 1. Doelgroep moeilijk te bereiken? Durf kiezen voor een andere aanpak, zoals via een secundaire doelgroep.
  • Les 2. Produceer niet zomaar content for the sake of content. Vaak bestaat er al veel en moet je op zoek naar een andere invalshoek om niet te verdrinken in massa.
  • Les 3. Zet je content strategisch over verschillende kanalen en periodes in.
    Door in verschillende waves te werken kan je learnings meenemen en content bijsturen waar nodig.